www.ekivolos.gr   

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

 

ΚΛΑΣΣΙΚΑ  ΚΕΙΜΕΝΑ - Αναλύσεις


 

 

Λήψη του αρχείου

 

 Λήψη του αρχείου

ΙΣΤΟΡΙΑ

ΠΟΙΗΣΗ

Θουκυδίδη, Περικλέους "ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ"

  «ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ», (πρωτότυπο)

  «ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ», (μετάφραση)

  «ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ» (κεφ. 36-42)

  «ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ» (Εισαγωγή)

   ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  «ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ» (Κ.Καστοριάδης)

 Οι νεώτεροι μελετητές για τον "ΕΠΙΤΑΦΙΟ"

 

ΠΙΝΔΑΡΟΣ

 

Σοφοκλέους «ΑΝΤΙΓΟΝΗ»

«ΑΝΤΙΓΟΝΗ», (πρωτότυπο)

«ΑΝΤΙΓΟΝΗ» , (Ανάλυση - Εκηβόλος)

 

Περί του ορισμού της τραγωδίας

ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΘΕΑΤΡΩΝ

Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΘΕΑΤΡΩΝ

Η ΤΕΛΕΙΑ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΤΗΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ


Σε ένα κλασικό βιβλίο για την Αρχαία Ελληνική Τραγωδία (που λίγοι το συμβουλεύονται πια στις μέρες μας) στην Γέννηση της Τραγωδίας του Φ. Νίτσε διαβάζουμε (σε μετάφραση του Κ. Μεραναίου) ότι «η πιο πονεμένη μορφή της ελληνικής σκηνής, ο δύστυχος Οιδίποδας, επινοήθηκε απ' τον Σοφοκλή ως ο ευγενικός και γενναιόψυχος άνθρωπος, ο καταδικασμένος, παρά τη σοφία του, στην πλάνη και την αθλιότητα [...] ο μύθος ψιθυρίζει στο αυτί μας πως η σοφία, κι ακριβώς η διονυσιακή σοφία, είναι μία παρά φύση βδελυγμία· πως εκείνος, που με τη γνώση του, γκρεμίζει τη φύση στην άβυσσο του μηδενός, θα πρέπει, περιμένοντας, να δοκιμάσει πάνω στο ίδιο το κεφάλι του τα αποτελέσματα της αποσύνθεσης της φύσης, η αιχμή της σοφίας γυρίζει πάλι εναντίον του σοφού· η σοφία είναι έγκλημα κατά της φύσης (69 - 71).

           Απέναντι σε αυτή «τη δόξα της παθητικότητας», όπως χαρακτηρίζεται η περίπτωση που ανήμπορου (ή αρνούμενου) να αντιδράσει Οιδίποδος, ο Φ. Νίτσε τοποθετεί και συγκρίνει «το φωτοστέφανο ενεργητικότητας» που περιβάλλει τον αισχυλικό Προμηθέα. «Εκείνο» γράφει 71 κε.. «που ο στοχαστής Αισχύλος ήθελε να μας πεί εδώ, που όμως ωσάν ποιητής μας άφησε μόνο να το προαισθανθούμε με το σύμβολο, ο νέος Γκαίτε μας το αποκάλυψε σ' αυτά τα τολμηρά λόγια του Προμηθέα του: Κάθομαι εδώ και πλάθω τους ανθρώπους σύμφωνα με τη μορφή μου. Μία ράτσα που μου μοιάζει, για να πονάει και να κλαίει, για να χαίρεται και να απολαμβάνει, και για να μη σε σέβεται, όπως κι εγώ! Ο άνθρωπος, ανυψούμενος ίσαμε τον Τιτάνα, κατακτά για τον εαυτό του τον πολιτισμό του κι αναγκάζει τους Θεούς να συμμαχήσουν μαζί του, γιατί χάρη στη σοφία, που είναι δική του, κρατάει στα χέρια του την ύπαρξη των Θεών και τα όρια της εξουσίας τους. Το θαυμαστότερο όμως που υπάρχει στο ποίημα αυτό του Προμηθέα, που (στη θεμελιώδη του σκέψη) είναι ο αληθινός ύμνος της ασέβειας, είναι ακριβώς το βαθύ αισχύλειο συναίσθημα της δικαιοσύνης. Από τη μια η απροσμέτρητη οδύνη του τολμηρού «ερημίτη» κι απ' την άλλη, η θεία αθλιότητα, το προαίσθημα του «λυκαυγούς».

Γεώργιος Γιατρομανωλάκης, επίκ. καθηγητής της κλασικής φιλολογίας

 

 

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

 


Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΕΝΑ ΕΙΔΟΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ

 Jaqueline De Romilly

ΑΝΤΙΓΟΝΗ

 Jaqueline De Romilly

Η πολιτική τέχνη της Αρχαίας. Ελληνικής Τραγωδίας

Christian Meier

ΚΡΕΩΝ και ΑΝΤΙΓΟΝΗ

R.P.Winnington-Ingram

Η γένεση του δράματος

ΤΟ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ "ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ"

Αντίσταση στην εξουσία

Το θέατρο στην αρχαία Αθήνα

Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΩΣ ΘΕΣΜΟΣ

Paul Cartledge

Η Αθηναϊκή ή Αττική Τραγωδία

Κορνήλιος Καστοριάδης

Ερμηνεία αριστοτελικού ορισμού της τραγωδίας

Η γέννηση της τραγωδίας κατά τον Νίτσε

Η δημιουργία του τραγικού

Jaqueline De Romilly

Στις απαρχές της θεατρικής τέχνης

Τα οικονομικά του Αθηναϊκού δράματοςης Αντιγόνης του Σοφοκλή

ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ

Κορνήλιος Καστοριάδης

ΠΡΟΣΩΠΕΙΑ

Γένεση και νεότητα της αρχαιοελληνικής τραγωδίας

Μέτρο, μέλος, όψεις

Χορός και αρχαίο δράμα

Το πολιτικό βάθος της "ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ"

Από τον Αισχύλο στον Σοφοκλή

Η «ΑΝΤΙΓΟΝΗ» ΤΟΥ ΣΟΦΟΚΛΗ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ

 George Steiner

Η προφητεία του Αισχύλου

Το θέατρο της εποχής του Αριστοφάνη

Η επιβολή των ελληνικών μύθων στη φαντασία της Δύσης

George Steiner

Σκέψεις πάνω στην Ορέστεια και στον πολιτισμό

Η δυνατότητα πολιτικών μηνυμάτων στην τραγωδία

Christian Meier

Σκηνές της τρέλας στην αρχαιοελληνική τραγωδία

Η τραγωδία και τα Διονύσια

Christian Meier

ΑΝΤΙΓΟΝΗ

Κορνήλιος Καστοριάδης

H αριστοφανική παράβαση

Τα δώρα του Προμηθέα στην ανθρωπότητα

Η καταγωγή της τραγωδίας

Albin Lesky

Ο Προμηθέας του Αισχύλου και η διαλεκτική της ανθρώπινης συνείδησης

ΕΓΚΛΗΜΑ, ΑΝΗΘΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΙΜΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Οι εκδοχές του χορού της "Αντιγόνης"

του Σοφοκλή

Ο εσωτερικός συμβολισμός του αρχαίου ελληνικού χορού

Ήρωες και Θεοί στον

ΣΟΦΟΚΛΗ

 

 ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗ

ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ

Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ

 η  πιθανότητα μιας δεύτερης ανάγνωσης και η εκ νέου προσέγγιση των Ελλήνων

Οι εκδοχές του χορού της Αντιγόνης

του Σοφοκλή

Η ΑΤΤΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ

 Ulrich von Wilamowitz-Moellendorf