Σε
ένα κλασικό βιβλίο για την Αρχαία Ελληνική Τραγωδία (που λίγοι
το συμβουλεύονται πια στις μέρες μας) στην Γέννηση της Τραγωδίας
του Φ. Νίτσε διαβάζουμε (σε μετάφραση του Κ. Μεραναίου) ότι «η
πιο πονεμένη μορφή της ελληνικής σκηνής, ο δύστυχος Οιδίποδας,
επινοήθηκε απ' τον Σοφοκλή ως ο ευγενικός και γενναιόψυχος
άνθρωπος, ο καταδικασμένος, παρά τη σοφία του, στην πλάνη και
την αθλιότητα [...] ο μύθος ψιθυρίζει στο αυτί μας πως η σοφία,
κι ακριβώς η διονυσιακή σοφία, είναι μία παρά φύση βδελυγμία·
πως εκείνος, που με τη γνώση του, γκρεμίζει τη φύση στην άβυσσο
του μηδενός, θα πρέπει, περιμένοντας, να δοκιμάσει πάνω στο ίδιο
το κεφάλι του τα αποτελέσματα της αποσύνθεσης της φύσης, η αιχμή
της σοφίας γυρίζει πάλι εναντίον του σοφού· η σοφία είναι
έγκλημα κατά της φύσης (69 - 71).
Απέναντι σε αυτή «τη δόξα της παθητικότητας», όπως
χαρακτηρίζεται η περίπτωση που ανήμπορου (ή αρνούμενου) να
αντιδράσει Οιδίποδος, ο Φ. Νίτσε τοποθετεί και συγκρίνει «το
φωτοστέφανο ενεργητικότητας» που περιβάλλει τον αισχυλικό
Προμηθέα. «Εκείνο» γράφει 71 κε.. «που ο στοχαστής Αισχύλος
ήθελε να μας πεί εδώ, που όμως ωσάν ποιητής μας άφησε μόνο να το
προαισθανθούμε με το σύμβολο, ο νέος Γκαίτε μας το αποκάλυψε σ'
αυτά τα τολμηρά λόγια του Προμηθέα του:
Κάθομαι εδώ και πλάθω τους ανθρώπους σύμφωνα με τη μορφή μου.
Μία ράτσα που μου μοιάζει, για να πονάει και να κλαίει, για να
χαίρεται και να απολαμβάνει, και για να μη σε σέβεται, όπως κι
εγώ!
Ο άνθρωπος, ανυψούμενος ίσαμε τον Τιτάνα, κατακτά για τον εαυτό
του τον πολιτισμό του κι αναγκάζει τους Θεούς να συμμαχήσουν
μαζί του, γιατί χάρη στη σοφία, που είναι δική του, κρατάει στα
χέρια του την ύπαρξη των Θεών και τα όρια της εξουσίας τους. Το
θαυμαστότερο όμως που υπάρχει στο ποίημα αυτό του Προμηθέα, που
(στη θεμελιώδη του σκέψη) είναι ο αληθινός ύμνος της ασέβειας,
είναι ακριβώς το βαθύ αισχύλειο συναίσθημα της δικαιοσύνης. Από
τη μια η απροσμέτρητη οδύνη του τολμηρού «ερημίτη» κι απ' την
άλλη, η θεία αθλιότητα, το προαίσθημα του «λυκαυγούς».
Γεώργιος Γιατρομανωλάκης, επίκ. καθηγητής της
κλασικής φιλολογίας |