* * *
αρπιστής
Ο "αρπιστής" της Κέρου
* * * |
Η σχέση μεταξύ δύο αριθμών, αυτό
δηλαδή που ονομάζεται σήμερα στην αριθμητική και στη
γεωμετρία λόγος, στη μαθηματική θεωρία της Μουσικής του
Πυθαγόρα ονομάζεται «Διάστημα».
Στη θεωρία της
Μουσικής μάλιστα η λέξη διάστημα είχε διπλή σημασία. Διότι
αφενός μεν ονομαζόταν διάστημα η αριθμητική σχέση με την
οποία εκφραζόταν ο λόγος του μουσικού διαστήματος, αφετέρου
δε αυτή η λέξη ήταν σύμφωνη με την καθημερινή έννοιά της και
το «τμήμα ευθείας», δηλαδή την απόσταση μεταξύ δύο σημείων.
Το μουσικό διάστημα, που εκφραζόταν ως
«σχέση δύο αριθμών προς αλλήλους» στη θεωρία της Μουσικής
του Πυθαγόρα ονομαζόταν αρχικά διάστημα = απόσταση δυο
σημείων απ’ αλλήλων. Το «διάστημα» αυτό είχε πράγματι δύο
συνοριακά σημεία (πέρατα, όρους), τα οποία δινόντουσαν ως
αριθμοί.
Οι αρχαίοι θεωρητικοί ενδιαφέρονταν
κυρίως για τα σύμφωνα διαστήματα ή συμφωνίες. Το όνομα ενός
τέτοιου διαστήματος στην Πρακτική της Μουσικής ήταν συνήθως
«συμφωνία», αφού άλλωστε για αυτό το λόγο ήθελαν να
εκφράσουν το «συγχρονισμένο τονισμό», το «συμφωνείν» δηλαδή
δύο ήχων. Ο Πυθαγόρας κυρίως ασχολήθηκε με το «Οκτάτονο (δια
πασών,
Oktave)», με το «Τετράτονο (δια
τεσσάρων, Quarte)» και με το
«Πεντάτονο
(δια πέντε, Quinte)».
|
*
* *
ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ
* * * |