www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

         ΠΡΟΣΩΚΡΑΤΙΚΟΙ        


 

ΑΝΑΞΙΜΑΝΔΡΟΣ

 Η ΚΟΣΜΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΜΙΛΗΤΟΥ

...Ἡ ἱστορική στιγμή πού συντελέστηκε ἡ γέννηση τοῦ ὀρθοῦ λόγου εἶναι ὁ ἕκτος αἰώνας. Προηγήθηκε μακρόχρονη ἐξελικτική διαδικασία, πού τά σημάδια της εἶναι φανερά καί μέσα στήν ἴδια τή μυθολογία τῶν Ἑλλήνων. Πολύ πρίν ἐκδηλωθῆ ἡ ἐπιστημονική σκέψη τους, οἱ Ἕλληνες βαθμιαία φορτίζουν μέ λόγο τούς μύθους, πού παίρνουν ἀπό τους ἄλλους λαούς, καί με τή σαφήνεια καί τήν ὀξυδέρκεια τοῦ νοῦ τους προσδίδουν σ’ αὐτούς πλαστικότητα καί ἐποπτικότητα, ἄγνωστη στήν ἐξωελληνική μορφή τους. Οἱ ἱστορικοί ὅροι τῆς διεργασίας πού ὁδηγεῖ τούς Ἕλληνες στήν ἐπιστήμη εἶναι μέσα στήν ἐλευθερία, πού γεννήθηκε στίς ἀνθηρές πόλεις τῶν ἀρχαϊκῶν χρόνων. Ἡ σκέψη μέσα σ’ αὐτές λειτουργεῖ χωρίς τούς φραγμούς τοῦ δόγματος καί ἡ γνώση δέν φυλακίζεται πίσω ἀπό τά ἀδιαπέραστα τείχη ἑνός ἱερατείου, ἀλλά προσφέρεται στό λαό ὡς θεία δωρεά καί ἀνοίγει τή λεωφόρο τῆς ἐθνικῆς παιδείας του. Ἡ τάση γιά διαφωτισμό εἶναι περισσότερο αἰσθητή ἀκριβῶς στούς Ἕλληνες κοσμολόγους. Αὐτοί ἀποτολμοῦν γενικότερα τόσο ἀμείλικτη κριτική τοῦ βασισμένου στό μύθο γνωσιακοῦ, λατρευτικοῦ, κοινωνικοῦ και πολιτικοῦ κατεστημένου τῆς ἐποχής τους, ὥστε ὁρισμένοι τουλάχιστο ἀπό αὐτούς ἀντιμετώπισαν δυσμένειες και διώξεις...

Δείτε εδώ το άρθρο                                                                                                              Εὐάγγελος Ροῦσσος

ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ


Αξιόλογες μελέτες (W.Jaeger, H.Diels, E.Hussey κ.ά.) θεωρούν ότι το βαθύτερο νόημα της πρώιμης ελληνικής σκέψης έγκειται σε μια ορθολογική, μεταρρυθμισμένη θεολογία, στην οποία αναζητείται ο επαναπροσδιορισμός του θείου μέσω της φύσης. Άλλοι (T.Gomperz, F.M.Cornford, J.Burnet κ.ά) πιστεύουν ότι το φυσιοκρατικό, επιστημονικό πνεύμα είναι εκείνο που δεσπόζει και που θα επιβάλει σταδιακά τον λόγο στη θέση του μύθου. Ο M.Heidegger θα αντιταχθεί στην άποψη αυτή και θα παρουσιάει την οντολογική ερμηνεία, υποστηρίζοντας ότι η επιστημονική γνώση, αντίθετα, μας οδήγησε στη λήθη του "εἶναι" και της "ἀλήθειας", που ακριβώς πρώτοι οι Προσωκρατικοί (Αναξίμανδρος, Παρμενίδης, Ηράκλειτος) αποκάλυψαν. Άλλοι πάλι έδωσαν ψυχολογική ή πολιτική διάσταση στις ερμηνείες τους.

Ο Martin Heidegger παρατήρησε ότι η αρχή όλων των φιλοσοφικών προβλημάτων βρίσκεται στους Προσωκρατικούς. Και οι απαντήσεις που έδωσαν; διαμόρφωσαν απλώς τις βάσεις του ευρωπαϊκού ορθολογισμού; Ή διαπνέονται από μια υπερχρονική κριτική και λογική στάση, που εξακολουθεί να φωτίζει και σήμερα τα σύγχρονα προβλήματα του ανθρώπου, είτε αυτά λέγονται ελευθερία ή περιβάλλον είτε φιλοσοφία ή φυσικές επιστήμες με τις πιο σύγχρονες θεωρίες τους περί συμμετριών, χάους, δυναμικής, αλληλεπιδράσεων, στοιχειωδών σωματιδίων, δημιουργίας του σύμπαντος, δυϊσμού, ολιστικής κ.α.;

 

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

 

  


ΠΙΣΩ ΣΤΟΥΣ ΠΡΟΣΩΚΡΑΤΙΚΟΥΣ ! - Karl Popper

Ο ΝΙΤΣΕ  ΚΑΙ  ΟΙ  ΠΡΟΣΩΚΡΑΤΙΚΟΙ

Ο Ήρκος Ρ. Αποστολίδης μιλάει για το βιβλίο "Η Φιλοσοφία στα Χρόνια της Αρχαιοελληνικής Τραγωδίας" του F. Nietzsche

ΠΡΟΣΩΚΡΑΤΙΚΩΝ ΟΡΑΜΑΤΑ

ΠΡΟΣΩΚΡΑΤΙΚΟΙ: Οι μακρινοί πρόγονοι της διαλεκτικής

ΙΩΝΕΣ ΟΙ ΜΙΛΗΣΙΟΙ

Η νέα εικόνα του κόσμου

ΤΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΠΕΔΙΟ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΚΡΑΤΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ

Το άπειρον στην κοσμολογία του Αναξιμάνδρου

ΘΑΛΗΣ Ο ΜΙΛΗΣΙΟΣ

ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ

ΑΝΑΞΙΜΑΝΔΡΟΣ

Η πρόσληψη της προσωκρατικής φιλοσοφίας στο πρώιμο έργο του Νίτσε

ΠΡΟΣΩΚΡΑΤΙΚΟΙ,

οι θεμελιωτές της δυτικής επιστήμης

ΟΙ ΠΡΟΣΩΚΡΑΤΙΚΟΙ - Η γιγαντομαχία επί της ουσίας

Η προσωκρατική επιστημονική επανάσταση

Επικαιροποιούμενα κοσμολογικά πρότυπα της φιλοσοφίας    των προσωκρατικών

Οι στοχασμοί των Προσωκρατικών γύρω απ' την ψυχή

Διαστάσεις της δίκης στη φιλοσοφία του Ηρακλείτου

Τα νέα ερωτήματα των προσωκρατικών φιλοσόφων

ΦΕΡΕΚΥΔΗΣ Ο ΣΥΡΙΟΣ

Η σημασία της προσωκρατικής φιλοσοφίας για μας σήμερα

Αλκμαίων ο Κροτωνιάτης

Αναξίμανδρος ο Μιλήσιος

και το "Άπειρον"

Αφετηρία για τη χαρτογράφηση μιας αρχαϊκής γνωσιολογίας

Οι θεωρίες των Μιλησίων

Ίωνες Φιλόσοφοι και κοσμολογική επιστήμη

Αναξιμένης ο Μιλήσιος

«Αήρ και πολλαπλοί κόσμοι»

Η πρώιμη Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία της Φύσης 

Η έννοια της μεταβολής στην Προσωκρατική φιλοσοφία

Το κοινωνικό υπόβαθρο της πρώιμης Eλληνικής Φιλοσοφίας και Επιστήμης

Είναι ο Θαλής θεμελιωτής της Ελληνικής Φιλοσοφίας, και γιατί; Η ταυτότητα και η ετερότητα στις κοσμολογικές αρχές των προσωκρατικών φιλοσόφων

Οι απαρχές της κοσμολογίας

Ίωνες Φιλόσοφοι

και Κοσμολογική Επιστήμη

Η συνεισφορά των φιλοσόφων τγης Μιλήτου στην αστρονομία Τα όρια της ανθρώπινης γνώσης στους Προσωκρατικούς ΑΝΑΞΙΜΕΝΗΣ

A PRESOCRATICS READER Selected Fragments and Testimonia


ΜΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΩΚΡΑΤΙΚΩΝ - ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ