www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

Ο ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ

(αντίστοιχο κεφάλαιο στο έργο του Jean-François Mattéi

«Ο ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΥΘΑΓΟΡΙΟΙ»)

 

Η όψιμη έγγραφη τεκμηρίωση που διαθέτουμε γύρω από τη ζωή του Πυθαγόρα δεν μας επιτρέπει να ξεχωρίσουμε εύ­κολα θρύλο και ιστορία σε ό,τι αφορά την εκπληκτική προσω­πικότητα αυτού του θρησκευτικού αναμορφωτή, που υπήρξε συγχρόνως θαυματοποιός, μαθηματικός και φιλόσοφος, που στάθηκε προσεκτικός ακροατής της μουσικής των σφαιρών καθώς και της αρμονίας της πόλεως, και τον οποίο οι νεώτεροι ερμηνευτές, κατά κύριο λόγο οι E.R. Dodds και W. Burkert, έφτασαν στο σημείο να παραβάλουν με τους σαμάνους της Ανατολής. Όπως επεσήμαινε από παλιά ο Τσέλερ,[1] όσο απομακρυνόμαστε από την εποχή του Πυθαγόρα τόσο βλέπουμε να πληθαίνουν στους όψιμους συγγραφείς οι πλη­ροφορίες γύρω από τον πυθαγορισμό, γεγονός που μας αφή­νει περιθώρια να εικάσουμε την ύπαρξη αρκετών ύστερων επινοήσεων. Οι δοξογραφίες των αρχών της χριστιανικής εποχής οφείλονται σε νεοπυθαγορείους όπως ο Απολλώνιος ο Τυανεύς, ο Μοδεράτος ο Γαδειρίτης ή ο Νικόμαχος ο Γερασηνός, οι οποίοι φαίνεται να έχουν χρησιμοποιήσει σχεδόν αδιακρίτως συγγραφείς του 4ου αιώνα π.Χ., όπως τον Αρι­στόξενο τον Ταραντίνο, τον Δικαίαρχο τον Μεσσήνιο, τον Ηρακλείδη τον Ποντικό, τον Τίμαιο τον Ταυρομενίτη, ή, περί τον 1ο αιώνα π.Χ., τον Αντώνιο Διογένη και τον Αλέξανδρο τον Πολυΐστορα (οι Φιλοσόφων διαδοχαί του έχουν μάλλον μεταγράψει αρχαία Πυθαγορικά Υπομνήματα), προτού εμπνεύσουν τους τρεις Πυθαγόρου Βίους του Διογένη Λαέρτιου, του Πορφύριου και του Ιάμβλιχου (τέλη του 2ου αιώνα μ.Χ - αρχές του 4ου). Αυτά όλα τα παραδοσιακά κείμενα έχουν συντεθεί σύμφωνα με ένα λογοτεχνικό είδος πασίγνω­στο κατά την ελληνιστική εποχή, το οποίο εξιδανικεύει για ηθοπλαστικούς σκοπούς το ηθικό πορτραίτο του Σοφού ή των θρησκευτικών αδελφοτήτων, είτε πρόκειται για βαρβά­ρους (Αιγυπτίους, Ιουδαίους, Εσσαίους, ινδούς βραχμάνους...) είτε για Έλληνες.

 

Λήψη του αρχείου-pdf

 

[1] I. Ε. Zeller, La philosophie des Grecs, αελ. 57, γαλλ. μτφρ., 2 t., Παρί­σι, 1877 και 1882. (Ιστορία της ελληνικής φιλοσοφίας, εκδ. «Εστία».)