«Θεατρικά έργα με βάθος»: το θέατρο ως
διαδικασία στη ζωή
των πολιτών της αρχαίας Ελλάδας
(αντίστοιχο κεφάλαιο στο συλλογικό έργο
«ΟΔΗΓΟΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ
ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΟΥ ΚΑΙΜΠΡΙΤΖ»)
PAUL CARTLEDGE
Η ζωή μιμείται την τέχνη;
Το θέατρο
όπως το αντιλαμβανόμαστε στη Δύση σήμερα, με όλα τα ουσιώδη
χαρακτηριστικά του, ανακαλύφθηκε στην αρχαία Ελλάδα, και
συγκεκριμένα στην κλασική Αθήνα. Ωστόσο, στην Αθήνα το θέατρο
ήταν πάντοτε μαζικό κοινωνικό φαινόμενο, και θεωρήθηκε
εξαιρετικά σημαντικό, για να παραμείνει αποκλειστικά υπό τον
έλεγχο μιας ομάδας ανθρώπων οι οποίοι ειδικεύονταν σ’ αυτό, ή
και να περιοριστεί στα θέατρα που βρίσκονταν είτε στο κέντρο
της Αθήνας, είτε σε μερικούς από τους δήμους (τα χωριά ή τις
συνοικίες), που συναποτελούσαν τη γύρω από το κέντρο αθηναϊκή
πολιτική επικράτεια της Αττικής. Το αθηναϊκό τραγικό δράμα δεν
είχε απλώς ως πολιτικό υπόβαθρο, ως παθητικό σκηνικό την πόλη
των Αθηναίων. Αλλά μάλλον η ίδια η τραγωδία ήταν ενεργό
συστατικό του πολιτικού προσκηνίου, μείζονος σημασίας μάλιστα,
και εμφανιζόταν καθημερινά στον συνειδητό κόσμο του αθηναίου
πολίτη, ή ακόμη και τις νύχτες στα όνειρά του.
Αυτό συνέβη κυρίως μετά την εγκαθίδρυση μιας πρώιμης μορφής της
δημοκρατίας στην Αθήνα, που ήταν το πρώτο πολίτευμα αυτού του
τύπου στον κόσμο, προς τα τέλη του έκτου αιώνα π.Χ., αν και ένα
είδος τραγικού δράματος φαίνεται ότι είχε αναπτυχθεί και
αναγνωριστεί επίσημα αρκετές δεκαετίες νωρίτερα, στη διάρκεια
της σχετικά ήπιας και λαϊκιστικής διακυβέρνησης της πόλης από
τον αριστοκράτη δικτάτορα Πεισίστρατο (περίπου 545-528). Στην
πραγματικότητα, τον πέμπτο και τον τέταρτο αιώνα η δημοκρατική
πολιτική ζωή στην Αθήνα ήταν κατά βάθος θεατρική και έξω από
τους τυπικά καθορισμένους θεατρικούς χώρους. Οι Αθηναίοι δεν
θεατροποιούσαν μόνο τις συνήθεις εμπειρίες τους, με τα
τελετουργικά δράματα της καθημερινής ζωής, όπως οι Αφρικανοί
Ndembu,
που μελέτησε ο
Victor Turner.
Υπήρχε μία σχέση τυπικής αναλογίας ή ακόμη και ταύτισης ανάμεσα
στην εμπειρία που είχαν στο θέατρο και σε εμπειρίες που είχαν
έξω από το θέατρο, και αυτό αξίζει να το προσέξουμε, προπαντός
στην περίπτωση της τέλεσης της αιματηρής θυσίας ζώων ως
τελετουργίας συγκρότησης της κοινότητας. Το τελευταίο αυτό
είναι επίσης χρήσιμο, γιατί μας υπενθυμίζει ότι η αρχαία
ελληνική τραγωδία, παρ’ όλο που ως μορφή τέχνης ανέπτυξε δικά
της επαγγελματικά θεατρικά ήθη και συμβάσεις, ως τελετουργία της
κοινότητας δεν ανεξαρτητοποιήθηκε ποτέ εντελώς από τις αρχικές
λατρευτικές καταβολές της...(Λήψη
όλου του αρχείου)
Θέλω να ευχαριστήσω τους φίλους και «συγχορευτές» μου
Simon Goldhill,
Edith Hall
και
Oliver Taplin,
προπαντός όμως την επιμελήτρια της έκδοσης (την
κορυφαία
και
χορηγό)
Pat Easterling,
για τη βοήθεια που μου προσέφεραν αφειδώς σ’ αυτό το
κεφάλαιο. Δέχομαι όλη την ευθύνη για όσες ατέλειες
παραμένουν, και για όσες οφείλονται σε «αμαρτία»
σταλμένη από τον ουρανό. Ο τίτλος μου είναι προσαρμογή
από το περίφημο άρθρο του πρώτου τη τάξει των
πολιτισμικών ανθρωπολόγων
Clifford Geertz
«Θεατρικό έργο με βάθος: σημειώσεις για τη μπαλινέζικη
κοκορομαχία» (βλ. κατάλογο μελετών στη βιβλιογραφία).