www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

Παγανιστές Έλληνες και Χριστιανοί

(αντίστοιχο κεφάλαιο στο έργο της Edith Hall

«ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ»

 

Τα δυο τελευταία κεφάλαια της Αποκάλυψης περιγράφουν το όραμα του Ιωάννη για τη νέα Ιερουσαλήμ, όπως το βωσεταν βρισκόταν στο νησί της Πάτμου, στο ανατολικό Αιγαίο, πιθανώς έχοντας εξοριστεί από την Έφεσο, περί τα τέλη του πρώτου αιώνα μ.Χ. Ένας καινούριος παράδει­σος και μια καινούρια γη εμφανίζονταν για να αντικαταστήσουν τα παλιά, και «η θάλασσα δεν υπήρχε πια». Μοιάζει συμβολικά εύλογο ότι η θάλασσα, σπίτι τόσων ένδοξων νυμφών και θεαματικών τερατόμορφων όντων, ο τόπος στον οποίο οι Έλληνες κολυμπούσαν και έπλεαν με τα γοργά πλοία τους, το στοιχείο το άρρηκτα συνδεδεμένο με την παγανιστική ελληνική διανόηση και πολιτισμική ταυτότητα, εξαλείφεται τώρα από την εντελώς καινούρια χριστιανική ουτοπία.

Δεν ήταν ο ρωμαϊκός επεκτατισμός που έβαλε τέλος στους αρχαίους Έλ­ληνες, με το καυστικό πνεύμα τους, τα αγάλματα των θεών τους, την έρευνα, τον ανεξάρτητο νου, τη φιλοσοφία και την αγάπη των απολαύσεων των αι­σθήσεων (το τελευταίο από τα γνωρίσματα που υποστηρίζω ότι τους καθό­ριζαν και αυτό που στάθηκαν πιο απρόθυμοι να εγκαταλείψουν). Ήταν κάτι διαφορετικό - μια καινούρια θρησκεία η οποία προσέφερε, σε εκείνους που ακολουθούσαν τους απλούς κανόνες και τον αυστηρό τρόπο ζωής της, πολλά πλεονεκτήματα: μια απαγκίστρωση από τον εξωτερικό κόσμο, το σώμα και τις αισθήσεις, έναν βαθύ συναισθηματικό δεσμό με τους ομοϊδεάτες και με τον έναν και μοναδικό Θεό τους, τη συγχώρηση των αμαρτιών και την αθάνατη ζωή. Αυτό το κεφάλαιο ρίχνει την αυλαία στο δραματικό, διάρκειας δύο χιλιε­τιών, χρονικό των παγανιστών Ελλήνων ρίχνοντας μια ματιά σε κάποιες από τις αντιδράσεις, από τον πρώτο αιώνα μ.Χ. ως τα τέλη του τέταρτου, στην παράξενη νέα θρησκεία που ασπάζονταν οι πρώτοι χριστιανοί - αντιδρά­σεις οι οποίες κυμαίνονται από την ανοχή και ίσως και κάποιον μετρημένο θαυμασμό ορισμένων παγανιστών διανοουμένων μέχρι την προκλητική υπε­ράσπιση του ελληνικού τρόπου ζωής από τον τελευταίο παγανιστή αυτοκράτορα, τον Ιουλιανό...