www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

Ολιγαρχία και Δημοκρατία

(σχετικό κεφάλαιο στο έργο του John Ferguson

«ΗΘΗ ΚΑΙ ΑΞΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ» )

 

Η πόλη-κράτος

 

Η γεωγραφική φύση της κυρίως Ελλάδος διαιρούσε μεγάλο μέ­ρος της χώρας σε μικρές κυρίως, παράκτιες πεδιάδες, περικυκλωμένες από βουνά. Καθεμιά από αυτές διέθετε αρκετά αγρο­κτήματα και χωριά, όπως και μια κεντρική πόλη, όπου βρισκόταν η αγορά. Στην πόλη, υπήρχε πάντα ένας λόφος ή ακρόπολη, που συνδύαζε τα χαρακτηριστικά τόσο του οχυρού όσο και ενός ιερού τόπου, ο οποίος ήταν πιο κοντά στον ουρανό, όπου κατοικούσαν οι θεοί. Συχνά, η πόλη βρισκόταν λίγο μακρύτερα από τη θάλασ­σα, προκειμένου να προστατευθεί από τις επιδρομές των πειρα­τών. Μια πόλη ή πόλη-κράτος, η πολιτική μονάδα της Κλασικής Ελλάδος, αποτελείτο από αυτήν την πόλη και την ύπαιθρο που την πλαισίωνε. Ένα μικρό νησί μπορούσε να αποτελεί μια πόλη· σ’ ένα μεγαλύτερο νησί μπορούσαν να υπάρχουν δύο ή τρεις. Οι πόλεις-κράτη ήταν διαφόρων μεγεθών και πληθυσμών. Η Αττική, η περιοχή με την Αθήνα ως πόλη, είχε έκταση 2.500 τετραγωνικά χιλιόμετρα περίπου και συνολικό πληθυσμό, στα μέσα του 5ου αι­ώνα π.Χ., γύρω στις 250.000 κατοίκους ή λίγο παραπάνω. Στη Σικελία, οι Συρακούσες είχαν έκταση 4.700 τετραγωνικά χιλιόμε­τρα και αντίστοιχο πληθυσμό. Το νησί της Δήλου είχε έκταση κά­τω από 5 τετραγωνικά χιλιόμετρα.

Οι πολίτες με πολιτική εξουσία, αποτελούσαν ένα περιορισμέ­νο ποσοστό του συνολικού πληθυσμού. Όπως σε όλα τα κράτη, ό­λων των εποχών, η ηλικία ήταν ένα προσόν. Όπως πάντα, μέχρι και περίπου έναν αιώνα πριν, οι γυναίκες ήταν αποκλεισμένες. Οι ξένοι κάτοικοι δεν είχαν πολιτικά δικαιώματα, εκτός και αν αυτά παρέχονταν για ειδικούς λόγους σε συγκεκριμένα άτομα. Το ίδιο ίσχυε και για τους δούλους. Μερικά κράτη υποδούλωναν έναν γειτονικό λαό που, ως έναν βαθμό, είχε κάποια αυτοδιάθε­ση, όχι όμως και τα πολιτικά δικαιώματα της πόλης. Δημιουργήθηκαν κοινωνικές τάξεις με κριτήριο την ιδιοκτησία, πράγμα που ίσως χρησιμοποιήθηκε για να διατηρηθεί ένας περιορισμένος α­ριθμός πλουσίων. Οι πολίτες μπορεί να εστερούντο των πολιτι­κών τους δικαιωμάτων για έκνομη συμπεριφορά.

Παρ’ όλο που οι Έλληνες ήταν χωρισμένοι κατ’ αυτόν τον τρόπο μεταξύ τους, συχνά δε και στον πόλεμο, ήταν υπερήφανοι για την ελληνικότητά τους, και αντιπαρέβαλαν την κοινωνική τους υπόσταση ως Έλληνες με αυτήν των βαρβάρων (που άφη­ναν ακατανόητους ήχους οι οποίοι ακούγονταν ως «βαρ-βαρ-βαρ»), Η γιορτή που λάμβανε χώρα κάθε τέσσερα χρόνια στην Ολυμπία (οι Ολυμπιακοί Αγώνες) ήταν μια περίοδος ανακωχής: κατά τα άλλα, το μόνο κίνητρο για ενότητα ήταν η απειλή από την Περσία και, όταν αυτή η απειλή εμφανιζόταν κατά καιρούς, δεν έπαιρνε μαζικό χαρακτήρα...

   

Λήψη του αρχείου-pdf