Ο
Προμηθέας του Αισχύλου και η διαλεκτική
της ανθρώπινης συνείδησης
Χ
- μή
πού
τι προύβης
τῶνδε
καὶ
περαιτέρω;
- Μα
πε μου, μην προχώρησες πιο
πέρ' ακόμα;
Π - θνητούς
γ᾽
ἔπαυσα
μὴ
προδέρκεσθαι
μόρον.
-
Τους έπαυσα στα
μάτια εμπρός
να 'χουν
τo χάρο.
Χ - τὸ
ποῖον
εὑρὼν
τῆσδε
φάρμακον
νόσου;
- Ποιο
γιατρικό για την αρρώστια
αυτή τους βρήκες;
Π
- τυφλὰς
ἐν
αὐτοῖς
ἐλπίδας
κατῴκισα
- Τυφλές
ελπίδες θρόνιασα μες στην καρδιά τους
(από τον ΠΡΟΜΗΘΕΑ
ΔΕΣΜΩΤΗ του ΑΙΣΧΥΛΟΥ)
Δήμου Μαρουδή
Η τραγωδία «Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου είναι ένα
έργο βαθιά αρχετυπικό. Η αφήγηση αφορά όχι μόνον την
αρχαία ελληνική μυθολογία και κοσμοεικόνες του αρχαίου
ελληνικού κόσμου, μα και αρχέτυπα που διατρέχουν τον
δυτικό πολιτισμό απ' άκρου εις άκρον.
Η υπόθεση του έργου έχει συνολικά ως εξής: Οταν στον
αγώνα μεταξύ των Τιτάνων και των ολύμπιων Θεών
υπερίσχυσε ο Δίας και ο θρίαμβός του εξασφαλίστηκε,
άρχισε να αναθέτει διάφορες εξουσίες και καθήκοντα στους
Θεούς. Για την ανθρωπότητα επεφύλασσε κακή μοίρα. Ηθελε
να την αφανίσει και στη θέση της να δημιουργήσει άλλη.
Τα σχέδιά του δεν ευοδώθηκαν γιατί ο Τιτάνας Προμηθέας
συμπονώντας το ανθρώπινο γένος έδειξε στους ανθρώπους
πώς να χρησιμοποιούν τη φωτιά, την οποία μάλιστα έκλεψε
για χάρη τους· τους δίδαξε ακόμη τέχνες και επιστήμες κι
άλλους τρόπους βιοπορισμού και βελτίωσης της ζωής τους,
καθώς και τις «τυφλές ελπίδες» σαν αντίδοτο απέναντι στο
θλιβερό πεπρωμένο του θανάτου. Ο Δίας λυπήθηκε τους
ανθρώπους και έτσι αυτοί γλίτωσαν τον όλεθρο· τον
ευεργέτη, όμως, της ανθρωπότητας Προμηθέα τον καταδίκασε
γι' αυτήν την πρωτοβουλία του να υποφέρει δεμένος
-αμέτρητους αιώνες- σ' έναν βράχο στις ακτές του Ωκεανού
και στην κακοτράχαλη χώρα της Σκυθίας: ένας γύπας θα
πλησίαζε τον αλυσοδεμένο Προμηθέα και θα του κατασπάραζε
το διαρκώς αναγεννώμενο συκώτι του. Το προνόμιο της
αθανασίας κάνει τους πόνους του Τιτάνα ακόμα πιο
βασανιστικούς. Ο Προμηθέας -αρχέτυπο του εξεγερμένου
ενάντια σε κάθε είδους δεσποτισμό επαναστάτη- κατέχει
ένα μοιραίο μυστικό· αν δεν το μάθει ο Δίας, κινδυνεύει
να πέσει από τον θεϊκό του θρόνο, πράγμα που συνέβη με
τον πατέρα του Ουρανό. Ο τύραννος Δίας σκοπεύει να
παντρευτεί τη Θέτιδα, δεν γνωρίζει όμως πως αν
προχωρήσει σ' αυτόν τον γάμο, το παιδί που θα γεννηθεί
θα γίνει πιο ισχυρό από τον πατέρα του. Το μυστικό αυτό
που το κατέχει ο Προμηθέας -το έμαθε από τη μητέρα του,
τη μάντισσα Γη- δεν σκόπευε να το αποκαλύψει ποτέ, παρά
μόνον αν ο Ζευς τον απελευθέρωνε από τα δεσμά του. Θ'
αψηφήσει τους κεραυνούς και τις αστραπές που εκτοξεύει
εναντίον του ο Κύριος του Ολύμπου και θα ριχτεί στα
Τάρταρα, ενώ η φωνή του θ' ακούγεται να διαμαρτύρεται
για την άδικη μοίρα του.
Στο δοκίμιο «Ο Προμηθέας στον άξονα του κόσμου» ο Γιαν
Κοτ (Jan Kott) περιγράφει τον προμηθεϊκό κόσμο σαν έναν
κόσμο με κάθετη διάρθρωση: «πάνω είναι η έδρα των θεών
και της εξουσίας, κάτω ο τόπος της εξορίας και της
τιμωρίας. Στη μέση βρίσκονται ο επίπεδος δίσκος της γης,
και το επίπεδο πιάτο της ορχήστρας, όπου διαδραματίζεται
η δράση (Γιαν Κοτ, Θεοφαγία σ. 21). Από την πλευρά του,
ο Προμηθέας διδάσκει στους ανθρώπους τους αριθμούς και
τα ψηφία -μια ανθρωπότητα δίχως αριθμητική είναι
αδιανόητη, όπως σημειώνει σ' ένα δοκίμιό του ο
Καστοριάδης- και επινοεί το γράμμα σαν σύμβολο. Οσο για
τη μαντική, που συνδέεται με τις θυσίες για τους Θεούς,
«δεν έχει πια θρησκευτικό χαρακτήρα, είναι πρακτική
γνώση, ένα σύστημα βασισμένο στην εμπειρία, μια
προ-επιστημονική φυσιογνωσία». «Η ιατρική και η μαντική
ήταν η ίδια τέχνη της πρόβλεψης, σχεδόν ταυτόσημη με την
έννοια του προγνωστικού» (Γιαν Κοτ, Θεοφαγία σ. 74).
Η ιστορία της προόδου τελειώνει «με την ανακάλυψη της
τεχνολογίας των μετάλλων, της επεξεργασίας του χαλκού,
του σίδερου, του ασημιού και του χρυσού». «Στον Προμηθέα
χρωστούν οι άνθρωποι όλες τις τέχνες. Ομως εν αρχή ην η
φωτιά, που «κάθε τέχνης δάσκαλος» (Θεοφαγία σ. 35).
Καθώς «ο μύθος της γένεσης στον Αισχύλο είναι η ιστορία
της ανθρωπότητας που έχει μπροστά της δύο λύσεις
προβαλλόμενες στο μέλλον: τα Θεοφάνια και την αιώνια
διαίρεση σε Πάνω και Κάτω (Θεοφαγία σ. 39),
διαπιστώνουμε πως ο Προμηθέας Δεσμώτης είναι μια
τραγωδία που αποτελεί υπόθεση αποκλειστικά «των
αθανάτων» - η μόνη θνητή στην τραγωδία είναι η Ιω. Από
την άλλη πλευρά, είναι αδύνατον να αποκόψουμε το
φαινόμενο της τραγωδίας από την πολιτική της διάσταση -
η τραγωδία είναι πρώτ' απ' όλα ένα «πράττειν» του
Αθηναίου πολίτη, που μ' αυτήν τοποθετείται άμεσα
απέναντι στα μείζονα θέματα της ελευθερίας και της
ευθύνης καθώς και απέναντι στο πρόβλημα που για πρώτη
φορά τίθεται κατ' αυτόν τον τρόπο, σε παγκόσμια κλίμακα,
στην αρχαία Αθήνα, του αυτοπροσδιορισμού της ανθρώπινης
ύπαρξης μέσα από το χαρακτηριστικό του πολίτη. Ως
γνωστόν, ο Αισχύλος θέλησε να γραφεί στον τάφο του όχι
πως ήταν αυτός που έγραψε την Ορέστεια, μα αυτός που
πολέμησε στη μάχη του Μαραθώνα. Ο αθηναίος πολίτης έχει
την τύχη να αυτοκαθοριστεί ως τέτοιος σε μια εποχή όπου
γεννιέται, όχι μόνον η τραγωδία, μα και η φιλοσοφία και
η πολιτική σκέψη, και όλα αυτά όντας σύμφυτα με μια
μεταφυσική διάσταση που ίσως παραμένει αξεπέραστη· ο
Παρθενώνας αλλά και η τραγωδία θα ήταν αδύνατα δίχως
τούτη τη μεταφυσική διάσταση - η οποία δεν περιορίζεται
στο θρησκευτικό στοιχείο.
Πέρα όμως από τον πολιτικά θεσμίζοντα ρόλο που μπορούμε
να δούμε στον υβριστή-αρχέτυπο του αιώνιου επαναστάτη
ενώπιον σε κάθε δεσποτεία Προμηθέα, σε τούτη την όψιμη
τραγωδία του μέγιστου Ελληνα τραγικού, είναι πιστεύουμε
σκόπιμο να διαβάσουμε το έργο και από μια άλλη οπτική: ο
Προμηθέας Δεσμώτης είναι μια ποιητική-φιλοσοφική
πραγματεία, εξιχνίαση βήμα βήμα των παραμέτρων της
ανθρώπινης συνείδησης, καθώς τούτη θεμελιώνεται, τη
δεδομένη εποχή, για πρώτη φορά ως Λόγος, ως θεσμισμένη
σκέψη και φιλοσοφία, ως ενότητα εννοιών και νοημάτων,
για να σηματοδοτηθεί μια πορεία δυόμισι χιλιετιών
δυτικής σκέψης.
Η αντίθεση, η έμπρακτη εναντίωση και η έξοδος από την
ανθρώπινη φάση της άγνοιας που κυριαρχούσε στην
ανθρωπότητα, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να μοιάζουν με
μυρμήγκια, σηματοδοτείται από την «ύβρι» του τραγικού
ήρωα: ο Προμηθέας επαναστατεί απέναντι στον οικουμενικό
πατέρα Δία και η σκέψη παραδίδεται στην ετερότητα της:
την εγκόσμια λυτρωτική και συνάμα διαφωτιστική και
οικοδομητική «πράξη». Η φωτιά του Τιτάνα θα κάψει εκ
βάθρων και τη θεϊκή νηφαλιότητα μιας οικουμένης εντόμων,
θεμελιώνοντας τον Λόγο ως πράξη και την πράξη ως Λόγο·
οι άνθρωποι δεν θα 'χουν παρά τις «τυφλές ελπίδες» για
ν' αντιπαλέψουν το πικρό πεπρωμένο της θνητότητάς τους,
καθώς και τον πολιτισμό τους, του οποίου όλα τα
γενεσιουργά συστατικά στοιχεία έχουν πλέον δοθεί.
Η ιερή δαμάλα Ιώ, σημαδεμένη ανεξίτηλα από τη θεϊκή
θέληση, όπως σημειώνει ο Γιαν Κοτ, εικονογράφηση της
τυφλής κοσμικής θέλησης του Σοπενχάουερ, αποκωδικοποιεί
στην τραγωδία το πανίσχυρο ενορμησιακό στοιχείο της
σκέψης, «γειώνοντας» τις θεϊκές δυνάμεις σ' έναν κόσμο
στον οποίο «ο υπηρέτης» Ερμής δεν θα έχει παρά
μεσολαβητικό ρόλο.
Στον πυρήνα του προβλήματος της ανθρώπινης συνείδησης
φτάνουμε αν θυμηθούμε πως «ο Προμηθέας του Γκαίτε και
του Σέλεϋ ήταν αδελφός του Σατανά. Ομως οι άγγελοι
διώχτηκαν από τον ουρανό για την αμαρτία της περηφάνιας.
Ο Εωσφόρος είναι ένας πρίγκιπας της λογικής» (Γιαν Κοτ.
Θεοφαγία σ. 55). Ο Σέλεϋ, μεταξύ άλλων, αποφαίνεται: «Το
μόνο φανταστικό πλάσμα που μοιάζει έως κάποιον βαθμό με
τον Προμηθέα είναι ο Σατανάς». Το προμηθεϊκό αρχέτυπο
του λυτρωτή που κομίζει στους ανθρώπους καλύτερες τύχες,
προαναγγέλλει το δίχως άλλο ένα άλλο μεγάλο αρχέτυπο του
δυτικού πολιτισμού: αυτό του Χριστού. Ο Προμηθέας
στιγματίζει την αρχαιότητα με το ύψιστο πολιτισμικό
ιδανικό του Λόγου, ενώ ο Χριστός θα ανοίξει τους
χριστιανικούς αιώνες και τον ιστορικό χρόνο και θα
σταυρωθεί επειδή θέλησε να διδάξει στους ανθρώπους την
αγάπη. Ο Χριστός ήρθε στη γη και για να συντρίψει τον
Σατανά - μια νύξη των πανανθρώπινων και οικουμενικών
αρχετύπων για την προαιώνια ύβρι του Λόγου, της
προμηθεϊκής φωτιάς, που σηματοδότησαν την οριστική
απώλεια του πρωταρχικού παραδείσου; Οπωσδήποτε, αλλά και
κάτι άλλο εξίσου σημαντικό, καθώς καλούμαστε να
ψηλαφίσουμε μέσα από την αισχύλεια διαλεκτική
ανομολόγητα βάθη της ανθρώπινης ψυχής.
Η χριστιανική θρησκεία εκδήλωσε βαθιά έχθρα,
αναμφισβήτητα, απέναντι στο σκοτεινό κομμάτι της
ανθρώπινης ύπαρξης, το οποίο προσωποποίησε εξάλλου και
με τον Διάβολο. Ως σατανικό και «κακό» καταδικάζεται και
κάθε συναίσθημα τονισμένης υπερηφάνειας, και μαζί μ'
αυτό το συναίσθημα συμπαρασύρεται στην ουσία άρδην και
το ανθρώπινο «εγώ» - το εγώ καταδικάζεται ως πρόσκομμα
στην επίτευξη της αυτογνωσίας και από τις ανατολικές
θρησκείες. Η ταπεινότητα χρίζεται από τους χριστιανούς
ύψιστη αξία καθώς ενοχικές δυνάμεις της ρηξιγενούς
ανθρώπινης ψυχής -παρούσες οικουμενικά στις περισσότερες
θρησκείες- προσπαθούν να καταστείλουν κάθε δικαίωμα
αυτής της ψυχής στο σκοτεινό της και -γιατί όχι- στο
εξουσιαστικό της κομμάτι - κομμάτι αναγκαίο για την
ακεραιότητά της, υπαρκτό όσο τίποτε άλλο, μα και χρήσιμο
και αξιοποιήσιμο. Η χριστιανική ενοχή, ενοχή θεμελιακή
και συστατική της ανθρώπινης ψυχής, εμφανίζεται στον
αισχύλειο Προμηθέα ως ύβρις -η ύβρις του Προμηθέα-, που
τιμωρείται ανελέητα.
Το μοτίβο της ενοχής, που απασχόλησε εξάλλου θεμελιωδώς
τον Αισχύλο στην Ορέστεια, επανέρχεται στον Προμηθέα ως
εσώτατος πυρήνας της έννοιας του τραγικού, για να
απαντηθεί με διαφορετικό ίσως τρόπο στην τρίτη και
χαμένη τραγωδία της τριλογίας, προαναγγέλλοντας για τη
μελλοντική ανθρωπότητα αισιόδοξα, μα και άκρως
αινιγματικά προμηνύματα.