Ὁ Ἐπαμεινώνδας Πυθαγόρειος ἤ τό τακτικό πρόβλημα
τῆς δεξιᾶς καί τῆς ἀριστερῆς πτέρυγας
(ἀντίστοιχο κεφάλαιο στό ἔργο τοῦ
Pierre Vidal – Naquet
«Ο ΜΑΥΡΟΣ ΚΥΝΗΓΟΣ-
μορφές σκέψης καί μορφές κοινωνίας στόν ἑλληνικό
κόσμο»)
Ἐπαμεινώνδας ἀνήρ ἔνδοξος
ἐπί
παιδείᾳ καί φιλοσοφίᾳ.
Πλούταρχος,
ἀγησίλαος,27
Ἄν
οἱ δύο νίκες πού κέρδισε ὁ Ἐπαμεινώνδας στά Λεῦκτρα
(371) καί στήν Μαντίνεια (362) θέτουν ἀκόμη δύσκολα
προβλήματα, πού ἀφήνουν ἀνοιχτό πεδίο στήν
εὑρηματικότητα καί στίς ἀντιδικίες τῶν σύγχρονων
σχολιαστῶν, ὑπάρχει ἕνα κεκτημένο σημεῖο πού μοιάζει
ἀναμφισβήτητο: ὁ Θηβαῖος χρωστοῦσε τήν ἐπιτυχία του
σέ μιά διπλή τακτική ἐπανάσταση: τήν υἱοθέτηση τῆς
λοξῆς παράταξης (λοξή φάλαγξ) ἀπό τή μιά μεριά,
καί τήν ἐπίθεση ἀπό τό ἀριστερό κέρας
ἀπό τήν ἄλλη. Σ’ αὐτῆς τῆς δεύτερης ἐπανάστασης τήν
ἀνάλυση καί τήν ἑρμηνεία εἶναι πού θά θέλαμε νά
συμβάλουμε
.
Στά Λεῦκτρα[2],
ὅπου ἡ ἀριθμητική του κατωτερότητα εἶναι σημαντική,
ὁ Ἐπαμεινώνδας συγκεντρώνει τούς καλύτερους πεζούς
του ἀπέναντι στή δεξιά πλευρά τῶν ἐχθρῶν, τῶν ὁποίων
ἡγεῖται ὁ σπαρτιάτης βασιλιάς Κλεόμβροτος. Ὁ
Πλούταρχος συγκεφαλαιώνει τέλεια σέ μία φράση αὐτό
πού εἶναι κοινό στήν ἀφήγηση τοῦ Ξενοφῶντος καί τοῦ
Διοδώρου: «Κατά τή μάχη, ὁδήγησε τή φάλαγγα λοξά πρός
τά ἀριστερά (τήν φάλαγγα λοξήν ἐπί τό ἐνώνυμον[3].
Ὁ ἐλιγμός αὐτός, ἐντελῶς ἀντίθετος πρός τίς
στρατιωτικές παραδόσεις τῶν Ἑλλήνων, στάθηκε
ἀποφασιστικός γιά τή νίκη.
Μάχη συνασπισμῶν, ἀγώνας ὅπου ἡ τακτική φαντασία τοῦ
Θηβαίου φάνηκε ἀκόμα πιό ἀποφασιστική ἀπ’ ὅτι στά
Λεῦκτρα, ἡ Μαντίνεια στάθηκε μιά συνάντηση πιό
σύνθετη, πράγμα ἀπό τό ὁποῖο ἀπορρέει καί ἡ διαφορά τῶν
διηγήσεων τῶν ἀρχαίων[4]
. Στό πρόβλημα ὡστόσο πού μᾶς ἀπασχολεῖ, ὁ Διόδωρος
καί ὁ Ξενοφῶν συμφωνοῦν. Ἡ περιγραφή τοῦ Διοδώρου, πού
ἀκολουθεῖ ὅπωςδήποτε τόν Ἔφορο, ἐντάσσεται ἄνετα στό
σχῆμα τῶν Λεύκτρων. Τά καλύτερα στοιχεῖα τοῦ στρατοῦ τοῦ
Ἐπαμεινώνδα (Θηβαῖοι ὑποστηριζόμενοι ἀπό τούς
Ἀρκάδες) βρίσκονται στό ἀριστερό κέρας, ἀπέναντι στό
δεξιό κέρας τῶν ἐχθρῶν, ἀποτελούμενο σύμφωνα μέ τήν
παράδοση ἀπό τούς ἐπιλέκτους του συνασπισμοῦ
(Σπαρτιάτες καί Μαντινεῖς). Ἡ ἀφήγηση τοῦ Ξενοφῶντος
εἶναι σίγουρα λιγότερο ἀκριβής. Βρισκόμαστε στίς
τελευταῖες σελίδες τῶν Ἑλληνικῶν καί ὁ ἀφηγητής
εἶναι κάπως κουρασμένος. Ὅταν ὅμως ὁ συγγραφέας
ἀναφέρει τό ἀριστερό κέρας τῶν συνασπισμένων
δυνάμεων, εἶναι γιά νά τοποθετήσει ἐκεῖ τούς
Ἀθηναίους καί γιά νά σημειώσει ὅτι ὁ Ἐπαμεινώνδας δέν
εἶχε παρατάξει ἀπέναντί τους παρά ἕνα ἀσθενές
προπέτασμα στρατευμάτων, ἐνῶ τό ἰσχυρότερο κέρας
προσέβαλε τό δεξί κέρας τῶν ἐχθρῶν. Εἶναι μάλιστα κατά
τή διάρκεια αὐτῆς τῆς νικηφόρου ἐπιθέσεως τῆς
ἀριστερῆς του πτέρυγας, ὅπου οἱ ἱππεῖς ἔπαιξαν τό ρόλο
τῆς δύναμης κρούσεως, πού ὁ Ἐπαμεινώνδας θά βρεῖ τό
θάνατο[6].
Ἦταν, πρέπει νά τό ξαναποῦμε, μιά πραγματική
ἐπανάσταση τακτικῆς τό νά συγκεντρώνονται ἔτσι τά
καλύτερα στρατεύματα στά ἀριστερά, ἀντίθετα μέ κάθε
παράδοση. Πράγματι, πρίν ἀπό τόν Ἐπαμεινώνδα, εἶναι
πάντοτε τά ἐπίλεκτα σώματα[7]
ὑπό τήν ἡγεσία τοῦ γενικοῦ διοικητῆ[8],
πού σχηματίζουν τή δεξιά πλευρά καί, σέ περίπτωση
συνασπισμοῦ, τό σῶμα τῆς πόλης πού ἡγεμονεύει ἤ τῆς
πόλης πού ἐνδιαφέρεται πιό ἄμεσα γιά τήν ἔκβαση τῆς
μάχης[9].
Ἔτσι, στόν Μαραθώνα[10],
τά μόνα μή ἀθηναϊκά σώματα, δηλαδή οἱ Πλαταιεῖς,
πολεμοῦν στό ἀριστερό κέρας[11].
Στό Δήλιο, στά 424, οἱ Θηβαῖοι παρατάσσονται πολύ
φυσιολογικά στό δεξιό[12].
Στήν πρώτη μάχη τῆς Μαντινείας (418), ὅπου οἱ Μαντινεῖς
σχηματίζουν τή δεξιά πλευρά, ἐνῶ οἱ Ἄργεῖοι βρίσκονται
στό κέντρο καί οἱ Ἀθηναῖοι στήν ἀριστερή, ὁ Θουκυδίδης
ἐξηγεῖ: «Οἱ Μαντινεῖς κατεῖχαν τό ἀριστερό κέρας,
γιατί ἦταν τό ἔδαφός τους πού προσφέρονταν γιά πεδίο
μάχης[13]».
Φυσικά, πρίν ἀπό τόν Ἐπαμεινώνδα, τό δεξιό
ἀναλάμβανε πάντοτε τόν ἐπιθετικό ρόλο[14].
Αὐτή ἡ διάταξη εἶναι τόσο φυσιολογική γιά τό
ἑλληνικό πνεῦμα, ὥστε ὁ Ξενοφῶν, ὅταν περιγράφει τήν
ἰδανική μάχη, δηλαδή αὐτήν ὅπου ἀντιπαρατάχθηκαν ὁ
Κῦρος μέ τόν Κροῖσο, στήν ἀρχή τοῦ VII βιβλίου τῆς
Κύρου παιδείας, ὅσο καί ἄν δανείζεται πολλά ἀπό τό
πνεῦμα τοῦ Θηβαίου, σέβεται τά πρωτεῖα τῆς δεξιᾶς[15].
Ἡ τόλμη τοῦ Ἐπαμεινώνδα στό σημεῖο αὐτό δέ γνώρισε
ἄλλωστε ἄμεσους διαδόχους. Ἀπό τόν Γρανικό ὡς τόν
Ὑδάσπη, ὁ Ἀλἐξανδρος, παρ’ ὅλο πού θά πραγματοποιήσει,
ἀξιοποιώντας τά διδάγματα τοῦ Θηβαίου, πολυάριθμες
τακτικές ἐπαναστάσεις, θά διοικεῖ πάντοτε στό δεξιό
κέρας[16]...Λήψη
όλου του αρχείου
Μελέτη συνταγμένη σέ συνεργασία μέ τόν Ρ.
Leveque
καί δημοσιευμένη στό
Ηistoria,
9 (1960), σ. 294-308.
[2].
Οἱ βασικές μαρτυρίες γιά τή μάχη εἶναι: Ξέν., Ἔλλ.,
Ἱ, 4,1-16, Δώδ.,Χν, 84-87, Παύσ., IX, 13, Πλούτ.,
Πελοπίδας, 20-23. Ἡ βασική σύγχρονη
βιβλιογραφία παρέχεται στόν KROMAYER-VEITH,
Schlachtfelder, IV, σ. 290, καί KROMAYER-VEITH,
Schlachten-Atlas, IV, σ. 33-34 (καί χάρτη 5, ἄρ. 4 καί
5)· ἐπίσης GLOTZ-COHEN, Histoire grecque, III, σ.
148-149. Η. BENGSTON, Griechische Geschichte, σ. 277, ἄρ.
4 καί 5..
[4].
Ξέν., Ἔλλ., VII, 5, 18-27' Διοδ., XV, 84-87. Σύγχρονη
βιβλιογραφία στόν KRO- MAYER, Schlachtfelder, I, σ.
24 κέ., καί IV, σ. 317 κέ., καί KROMAYER-VEITH, Schlach-
ten-Atlas, IV, σ. 35-36 (καί 5, ἄρ. 7 καί 8)' GLOTZ-COHEN,
Histoire Grecque, III, σ. 176- 177· Η. BENGSTON,
Griechische Geschichte, σ. 284, ἄρ. 4..
[6].
Ἡ ἑρμηνεία μας τῆς μάχης ὀφείλεται στόν J.
HATZFELD, ὅπως τήν παρουσιάζει στήν ἔκδοσή του τῶν
Ἑλληνικῶν, C.U.F., II, σ. 216, ἄρ. 1. Μιά λυπηρή
παραδρομή τόν ἔκανε ὡστόσο νά μεταφράσει, στό
VII, 5,23, ἀπό τοῦ εὐωνύνμου κέρατος: «ἀπό τή
δεξιά πλευρά». Οἱ διαφοροποιήσεις τοῦ Kromayer
(βλ., ἐν πάσει περιπτώσει, Schlachten-Atlas) δέν
ἀφοροῦν τό θέμα μας. Ἡ τακτική του Θηβαίου
ἐπρόκειτο νά θεωρηθεῖ ἀργότερα σά θηβαϊκή
τακτική: ἔτσι ἐξηγεῖται ἡ ρητορική μεγέθυνση
τοῦ Πλουτάρχου. Αἴτια Ρωμαϊκά, 78, 282 e
«Πράγματι, οἱ Θηβαῖοι ἔχοντας τρέψει σέ φυγή
τούς ἐχθρούς τους μέ τήν ἀριστερή τους πλευρά καί
ἔχοντας ἔτσι νικήσει στά Λεῦκτρα, συνέχισαν
κατόπιν νά ἀναθέτουν σέ ὁλες τίς μάχες τόν
ἡγεμονικό ρόλο στήν ἀριστερή πλευρά»..
[7].
Δέν πρόκειται πράγματι ἐδῶ παρά γιά τό πεζικό.
Τό ἱππικό ἦταν κανονικά χωρισμένο σέ δύο
σώματα ἴσα καί συμμετρικά.
[8].
Ἡ δεξιά εἶναι ἡ θέση τοῦ πολεμάρχου στόν
Μαραθῶνα (Ἦροδ., IX, 111). Εἶναι ἐπίσης ἡ θέση
τοῦ βασιλέως στήν τραγωδία (Εὐρ., Ἱκ.,
656-657) καί στόν σπαρτιατικό στρατό (Ξέν. Λάκ. Πόλ.
XIII, 6). Θά βροῦμε καί ἄλλες ἀναφορές γιά τό θέμα
αὐτό σέ ἕνα σημαντικό ἄρθρο τοῦ Κ. LUGEBIL, «Staatsverfassung»,
σ. 604-624..
[9].
Ἡ σύμπτωση ἀνάμεσα σέ διοίκηση τοῦ δεξιοῦ
κέρατος καί ἡγεμονία βεβαιώνεται
συγκεκριμένα ἀπό τόν Πλούτ., Ἀριστείδης,
16 (πού παραπέμπει στόν Ἡροδ., IX, 46): «Οἱ
Λακεδαιμόνιοι τούς παραχωροῦσαν εὐχαρίστως
τό δεξί κέρας καί τούς παρέδιναν κατά κάποιο
τρόπο τή διοίκηση». Βλ. ἐπίσης Πλούτ. Αἴτια
Ρωμαϊκά. Ἀξίζει νά θυμίσουμε ἐπίσης ἕνα
περίεργο ἀνέκδοτο πού ἀναφέρει ὁ Διόδωρος,
1,67. (Βλ. ἐπίσης Ἦροδ., II, 30): σέ μία
ἐκστρατεία τοῦ Ψαμμητίχου oi Ἕλληνες
μισθοφόροι εἶχαν τοποθετηθεῖ στά δεξιά τοῦ
βασιλέως, πρός μεγάλη ἀγανάκτηση τῶν
Αἰγυπτίων, πού λιποτάκτη- σάν. Γιά τήν
αὐθεντικότητα τοῦ ἐπεισοδίου αὐτοῦ, βλ. τίς
βιβλιογραφικές πληροφορίες τοῦ J.G. GRIFFITHS,
«Three Notes», σ. 144-149..
[11].
Ἡροδ., IX, 28. Ἄδικα οἱ Τεγεᾶτες διεκδίκησαν
ἀπό τους Ἀθηναίους τό δικαίωμα νά πολεμήσουν
στό ἀριστερό πλευρό. (Πρβ., IX, 26). Σέ
ἀντάλλαγμα, τοποθετήθηκαν ἀμέσως στά
ἀριστερά τῶν Σπαρτιατῶν: αὐτό εἶναι πού
ἐκφράζει ρητά ὁ Ἡρόδοτος: «Σά γείτονές τους στή
γραμμή, οἱ Σπαρτιάτες εἶχαν διαλέξει τούς
Τεγεάτες, καί γιά νά τούς τιμήσουν, καί ἐξ αἰτίας
τοῦ θάρρους τους». Γιά τεχνικούς λόγους,
πρότειναν στή συνέχεια στούς Ἀθηναίους, πού
εἶχαν ἤδη πολεμήσει κατά τῶν Περσῶν, νά
ἀλλάξουν θέση μαζί τους, γιά νά τοποθετηθοῦν
ἀπέναντι στούς Πέρσες. Ἀπόφαση πού οἱ Ἀθηναῖοι
δέχτηκαν μέ χαρά, γιατί τήν εἶδαν σά μία
ἐγκατάλειψη τῆς ἡγεμονίας ἀπό τους
Σπαρτιάᾶτες: πρβ. Ἡροδ., IX, 46 καί Πλούτ.,
Ἀριστείδης,..
13. Θουκ., V, 67. Στό ἴδιο χωρίο ὁ Θουκυδίδης
ἐξηγεῖΐ ὅτι οἱ «Σκιρίτες» (ἐλαφρά σώματα
προερχόμενα ἀπό ἕνα ὀρεινό διαμέρισμα τῆς
Λακωνίας) κατέχουν τό ἀριστερό. Δέν πρόκειται
ὁμως ἀκριβῶς γιά ἕνα «προνόμιο», ὅπως
μεταφράζουν οἱ J. Voilquin καί J. de Romilly. Ὁ
ἱστορικός σημειώνει ἁπλῶς: «Μόνοι μεταξύ τῶν
Λακεδαιμονίων κατέχουν αὐτή τή θέση γιά τόν
ἑαυτό τους στήν παράταξη»..
[14].
Ἡ πάντοτε δυνατή νίκη τῶν δύο δεξιῶν πλευρῶν
ὁδηγοῦσε ἀρκετά φυσιολογικά σέ ἕνα εἶδος
ἰσοπαλίας στόν ἀγώνα. Ἔτσι ἐξηγεῖϊται καί ὁ
θαυμασμός τοῦ Ξενοφῶντος γιά τή συμπεριφορά
τοῦ Ἀγησιλάου στήν Κορώνεια: ἀφοῦ νίκησε τό
ἀριστερό τῶν ἐχθρῶν, πραγματοποίησε ἐλιγμό γιά
νά νικήσει τό δεξί νικηφόρο κέρας τῶν ἀνδρῶν τοῦ
Ὀρχομενοῦ. (Ἑλλ., IV, 16-19).
15. Ξέν., Κύρ. Παίδ., VII, 1 (ἰδιαίτερα 23-27). Οἱ
Αἰγύπτιοι τοῦ Κροίσου παρατάσσονται σέ ἑκατό
σειρές βάθος, μιμούμενοι ἔτσι τούς Θηβαίους στά
Λεῦκτρα, «πού εἶχαν μιά παράταξη βάθους
τουλάχιστον πενήντα ἀσπίδων» (Ἔλλ., Ἱ, 4, 12),
ἀπέναντι σέ δώδεκα τῶν Λακεδαιμονίων. Ἄς
σημειώσουμε ὅτι ἤδη στό Δήλιον οἱ Θηβαῖοι
εἶχαν παραταχτεῖ σέ εἰκοσιπέντε σειρές βάθος:
(Θούκ., IV, 93). Ὁ Κύρος χρησιμοποιεῖ τά ἅρματα,
ὅπως ὁ Ἐπαμεινώνδας τό ἱππικό στήν Μαντίνεια. Ἡ
δράση ἀναλαμβάνεται, κατά διαταγήν τοῦ Κύρου,
σέ δύο χρόνους, ἀλλά κάθε φορά πρῶτα στά
ἀριστερά. Χρόνος πρῶτος: κίνηση στίς πλευρές γιά
νά ἀποφευχθεῖ ἡ κύκλωση ἀπό τόν εὐρέως
ἀνεπτυγμένο στρατό τοῦ Κροίσου· ὁ Κῦρος
ἐπιτίθεται στά δεξιά καί μόνον κατόπιν ὁ
Ἀρταγέρσας στά ἀριστερά. Χρόνος δεύτερος: ἡ
πραγματική μάχη ἀρχίζει ἀπό τόν Ἀβραδάτα, γιά
τόν ὁποῖο ἔχει διευκρινισθεῖ ὅτι κατεῖχε τό
δεξιό. Ὑπάρχει ἐδῶ ὀργανική σύνδεση τῶν δύο
πλευρῶν, πράγμα πού εἶναι μία ἀπό τίς μεγάλες
τακτικές κατακτήσεις στό τέλος τοῦ 5 αἰ.: πρίν
ἀπό τόν Ἀλέξανδρο, ὁ Ἐπαμεινώνδας μπόρεσε νά
ἐμπνευσθεῖ ἀπό αὐτήν, πράγμα πού βέβαια δέ
μειώνει διόλου τήν πρωτοτυπία τῆς ἐπίθεσής
του μέ τό ἀριστερό.
[16].
Βλ.
U.
WILCKEN,
Alexandre,
σ.
92, 109, 141, 188.
|