Ο
Αριστοτέλης για την «προαίρεσιν»:
μια πρώιμη σύλληψη της
αυτονομίας.
Ελένη Καλοκαιρινού,
αναπληρώτρια
καθηγήτρια Φιλοσοφίας,
τμήμα Φιλοσοφίας
και Παιδαγωγικής,
Αριστοτέλειο
Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Η ανθρώπινη αυτονομία είναι μια έννοια – κλειδί στη σύγχρονη
ηθική φιλοσοφία. Προϋποθέτει την ελευθερία που έχουμε ως έλλογα
όντα να αποφασίζουμε και να πράττουμε σύμφωνα με τις επιθυμίες
μας. Στη νεότερη εποχή, ο Ιμμάνουελ Καντ ήταν ο φιλόσοφος
εκείνος ο οποίος υπογράμμισε ιδιαιτέρως την ανθρώπινη αυτονομία
και αναγνώρισε τον ουσιαστικό ρόλο που παίζει στο να αποφασίζει
το δρων υποκείμενο και να πράττει σύμφωνα με το καθήκον.
Βεβαίως, ο Καντ, τον 18ο αιώνα, έχει μια σαφώς
αναπτυγμένη και επεξεργασμένη σύλληψη της ανθρώπινης αυτονομίας.
Κάτι τέτοιο μας οδηγεί στο να εγείρουμε την αναπόφευκτη ερώτηση
εάν μια τέτοια ή μια παρόμοια σύλληψη της ανθρώπινης αυτονομίας
υπήρχε πολύ πριν ο Καντ αναπτύξει τη δική του και, ακόμα
περισσότερο, εάν μια κατά τι παρόμοια σύλληψη υπήρχε στην
αρχαιότητα, στον 5ο και στον 4ο αι. και
εξής, όταν η πλατωνική, η αριστοτελική και οι ελληνιστικές
ηθικές θεωρίες ευρίσκονταν στην ακμή τους. Εάν, επομένως,
μελετήσουμε τα κείμενα, θα αντιληφθούμε ότι ο Αριστοτέλης έχει
μια παρεμφερή έννοια της αυτονομίας η οποία κατά κάποιον τρόπο
προφητεύει και προαναγγέλλει τη σύλληψη της αυτονομίας η οποία
επρόκειτο να αναπτυχθεί στη νεώτερη εποχή. Η έννοια αυτή είναι η
«προαίρεσις».
Η λέξη «προαίρεσις, -εως» προέρχεται από το ρήμα «προαιρέομαι, -ούμαι»
το οποίο σημαίνει «επιλέγω». Ο Ιωάννης Σταματάκος στο
Λεξικὸν τῆς Ἀρχαίας Ἑλληνικῆς Γλώσσης
μας δίνει τις ακόλουθες σημασίες για τη λέξη «προαίρεσις».
1. Προαίρεσις: η προτίμησις πράγματος τινος έναντι άλλου, η
κατόπιν σκέψεως εκλογή· πρόθεσις, σκοπός· απόφασις.
2. Προαίρεσις βίου: ο σκοπός της ζωής ή η πορεία την οποία
ακολουθεί τις εις την ζωήν του.
3. Προαίρεσις πολιτείας: τρόπος διακυβερνήσεως ή είδος
πολιτεύματος· ωσ. ο τρόπος του πολιτεύεσθαι και ενεργείν εν
πολιτεία, «η πολιτική» εκάστου.
'Οπως αντιλαμβανόμαστε, η λέξη «προαίρεσις» έχει ένα ευρύ φάσμα
σημασιών που είναι όλες κεντρικές στις διάφορες ηθικές θεωρίες.
Ακόμα πιο κεντρική είναι η σημασία της στην ηθική θεωρία του
Αριστοτέλη. Να υπενθυμίσουμε, η προαίρεσις είναι το βασικό
καθοριστικό χαρακτηριστικό της αρετής, σύμφωνα με τον
Αριστοτέλη. Γράφει χαρακτηριστικά:
Ἔστιν ἄρα ἡ
ἀρετὴ ἓξις προαιρετικὴ,
ἐν
μεσότητι οὖσα τῇ πρὸς ἡμᾶς,
ὡρισμένῃ
λόγῳ καὶ ὡς ἄν φρόνιμος ὁρίσειεν.
Και αφού η φιλία είναι ένα είδος αρετής, η προαίρεσις είναι
παρόμοια το καθοριστικό χαρακτηριστικό της φιλίας. 'Οπως γράφει
ο Αριστοτέλης στα ΗΝ:
ἔοικε δ'
ἡ
μὲν
φίλησις πάθει,
ἡ δὲ
φιλία ἕξει·
ἡ
γὰρ φίλησις οὐχ ἧττον
πρὸς τὰ
ἄψυχα ἐστιν,
ἀντιφιλοῦσι δὲ μετὰ προαιρέσεως,
ἡ δὲ
προαίρεσις
ἀφ' ἕξεως.
Γράφει επίσης πιο κάτω:
αὓτη (δηλ.
ἡ προαίρεσις) γὰρ τοῦ φίλου καὶ τῆς ἀρετῆς.
Και στα Πολιτικά υπογραμμίζει:
ἡ γὰρ τοῦ
συζῆν προαίρεσις φιλία.
Η προαίρεσις επομένως είναι το καθοριστικό χαρακτηριστικό της
αρετής, κάθε αρετής, και του χαρακτήρα (του ήθους) του ενάρετου
ανθρώπου. 'Οπως γράφει ο Αριστοτέλης στα ΗΝ:
τῆς ἀρετῆς
γὰρ καὶ τοῦ ἢθους ἐν τῇ προαιρέσει τὸ κύριον.
Και στη Ρητορική ο Αριστοτέλης προσθέτει:
ἴδιον δὲ
τοῦ σπουδαίου τὸ κατὰ προαίρεσιν.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, η προαίρεσις είναι το
χαρακτηριστικό εκείνο δυνάμει του οποίου διακρίνουμε όχι μόνον
τον ακρατή από τον εγκρατή αλλά επίσης τον
ακρατή από τον ακόλαστον. Διότι ενώ ο ακρατής ή ο
αδύναμος ως προς τη βούληση είναι εκείνος ο οποίος πράττει
αντίθετα προς την προαίρεσίν του, επειδή ενδίδει στην έντονη
επιθυμία και τα πάθη, αντίθετα, ο εγκρατής πράττει σύμφωνα με
την προαίρεσίν του αντιστεκόμενος στα πάθη και στις επιθυμίες
του. Ο ακόλαστος, από την άλλη πλευρά, επιλέγει ελεύθερα,
σύμφωνα με την προαίρεσίν του, αλλά πράττοντας με τον τρόπον
αυτόν επιλέγει τις υπερβολές και το κακό. (Λήψη
ολόκληρου του αρχείου)
Ιωάννης Σταματάκος,
Λεξικὸν τῆς Ἀρχαίας Ἑλληνικῆς Γλώσσης,
τόμος πρώτος, εκδόσεις Π. Δημητράκου,
Ἀθῆναι 1949, σ. 826. Καθ’ όλη τη διάρκεια του
παρόντος άρθρου χρησιμοποιώ τον όρον «προαίρεσις» ως
έχει στα αρχαία κείμενα.