www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

Ο Αριστοτέλης ιστορικός της φιλοσοφίας

(αντίστοιχο κεφάλαιο της Εισαγωγής στα «ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΥΣΙΚΑ» του ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ)

 

Βασίλης Κάλφας

 

I

Από τη βιογραφική παράδοση παραδίδεται ότι ο Πλάτων είχε αποδώσει στον Αριστοτέλη το προσωνύμιο «ο αναγνώστης»1. Ο χαρακτηρισμός αυτός μπορεί να παρέπεμπε στη μεγάλη ευρυμάθεια του Αρι­στοτέλη, δεν αποκλείεται όμως να είχε και ειρωνική χροιά, αν σκεφτεί κανείς ότι οι φιλόσοφοι δεν ευνοού­σαν πάντοτε την πολυμάθεια2, και ειδικά ο Πλάτων δεν φαίνεται να είχε σε ιδιαίτερη εκτίμηση όσους πί­στευαν ότι κέρδιζαν σε σοφία «τρεφόμενοι» αποκλει­στικά από τις γραπτές γνώμες των προγενεστέρων3. Ανεξάρτητα από το κίνητρο του Πλάτωνα, είναι γε­γονός ότι ο Αριστοτέλης εγκαινιάζει μια καινοφανή μέθοδο προσέγγισης των γραπτών κειμένων. Κατά τον Düring, ενώ «οι περισσότεροι από τους νεαρούς μαθητές της Ακαδημίας “άκουγαν” βιβλία, ο Αρι­στοτέλης διάβαζε βιβλία με τον τρόπο που τα διαβά­ζουμε και εμείς»4. Στα Τοπικά συστήνει στον επίδοξο διαλεκτικό την εκμετάλλευση των γραπτών κειμένων του παρελθόντος για τη συναγωγή πινάκων, που θα αποτελέσουν μια εύχρηστη παρακαταθήκη έγκυρων απόψεων:

 

«Πρέπει να κάνουμε και επιλογή [προτάσεων] από τα γραπτά κείμενα, και να συνθέτουμε πίνακες για κάθε γένος όντων, τοποθετώντας εξ αρχής το κάθε γένος ξεχωριστά, για παράδειγμα, «το αγαθό» ή «το έμβιο ον» - και μάλιστα «το αγαθό» ως προς όλες του τις πλευρές, ξεκινώντας από την ουσία. Πρέπει επίσης να σημειώνουμε κάθε φορά και τις γνώμες των επωνύ­μων, όπως λ.χ. ότι ο Εμπεδοκλής υποστήριξε ότι τα στοιχεία των σωμάτων είναι τέσσερα- γιατί αυτό που έχει υποστηρίξει κάποιος διάσημος μπορεί πιο εύκο­λα να γίνει αποδεκτό»5.

 

Ακολουθώντας τη συμβουλή του Αριστοτέλη, ο εμ­πλεκόμενος σε μια διαλεκτική διαμάχη αποκτά ένα ακόμη βέλος στη φαρέτρα του. Άλλο βάρος έχει ένα εύλογο επιχείρημα, και άλλο ένα επιχείρημα που επι­πλέον αξιοποιεί γνώμες ανθρώπων με φήμη και κύ­ρος. Η προσφυγή ωστόσο σε γενικά αποδεκτές πε­ποιθήσεις, σε αντιλήψεις που άντεξαν στο πέρασμα του χρόνου, δεν ενισχύει μόνο την πειθώ των λόγων μας, αλλά είναι και μια ένδειξη για την αλήθεια τους.

Μιλώντας για τη θεϊκή φύση του ουρανού και την αιωνιότητα του, ο Αριστοτέλης θεωρεί αποφασιστική ένδειξη για την αλήθεια των θέσεων του το γεγονός ότι τις ίδιες απόψεις είχαν όλοι όσοι ασχολήθηκαν με τα ουράνια, «και βάρβαροι και Έλληνες... στην ο­λότητα του παρελθόντος χρόνου, όπως φαίνεται από τις παραδόσεις που πέρασαν από τη μια γενιά στην ε­πόμενη»6. Και αιτιολογεί τη σύμπτωση των απόψεων με την πεποίθηση ότι οι ίδιες αλήθειες επανεμφανίζο­νται στην ανθρώπινη ιστορία, «φθάνουν και ξαναφθάνουν ως εμάς, όχι μια και δύο φορές αλλά απειράριθ­μες»7.

Κατά μιαν έννοια λοιπόν, η ανθρώπινη σκέψη θα μπορούσε να ιδωθεί υπό εξελικτικό πρίσμα, ως συνε­χής επαναφορά των ίδιων βασικών ερωτημάτων και βαθμιαία βελτίωση των απαντήσεών μας, ως διαδι­κασία συσσώρευσης γνώσεων και λύσεων. Υπάρχουν αριστοτελικά χωρία που όντως μαρτυρούν μια τέτοια προσέγγιση.

 

«Όλοι έχουν πει κάτι για τη φύση· και ενώ ο καθέ­νας ξεχωριστά δεν προσφέρει τίποτε ή προσφέρει ελά­χιστα σ’ αυτή την έρευνα, όλοι μαζί σε συνδυασμό δη­μιουργούν μια σημαντική παρακαταθήκη... Το δίκαιο λοιπόν είναι να παίρνουμε υπόψη μας όχι μόνο τις γνώμες που κι εμείς μοιραζόμαστε, αλλά ακόμη και τις πιο επιπόλαιες, γιατί κι αυτές έχουν συμβάλει σε κάτι, αφού τουλάχιστον έχουν προετοιμάσει τη δική μας ερευνητική διάθεση»8.

 

Ενίσχυση της διαλεκτικής μας ικανότητας, επαναδιατύπωση των βασικών μας ερωτημάτων, αποτίμηση του παρόντος, συνέχεια και καινοτομία... Ο Αριστο­τέλης δείχνει να έχει πολλούς λόγους για να στραφεί στη συστηματική μελέτη των παλαιότερων στοχα­στών. Ας δούμε πώς ακριβώς αξιοποιεί φιλοσοφικά αυτή τη γνώση...

 

Λήψη του αρχείου-pdf