ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ,
ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ,
ΚΑΙ Η ΑΠΛΟΪΚΗ ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ ΤΩΝ
ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ
Ἀλέξανδρος-Φοῖβος Δ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ
(περ.
ΔΕΥΚΑΛΙΩΝ 33-34, 1981)
Στό ἔργο Tractatus
Logico-Philosofikicus ὁ Wittgenstein εἶπε: «Ὁ κόσμος εἶναι τό
σύνολο τῶν πραγματικοτήτων, εἶναι μιά ὁλότητα
πραγματικῶν καταστάσεων, ὄχι ὁλότητα πραγμάτων.»
Ό Wittgenstein ἐπίσης μιλάει γιά τόν “λογικό χῶρο” μέσα
στόν ὁποῖο ὑφίστανται οἱ πραγματικότητες καί οἱ
κεταστάσεις αὐτές. Ἀλλά, πρίν ἀκόμα καλλιεργηθεῖ —
ὅπως ἔγινε ἀπό τόν ἴδιο τόν Wittgenstein καί ἀπό ἄλλους
στόν αἰώνα μας — ἡ ἔννοια καί ἡ εἰκόνα τούτη, τοῦ
“λογικοῦ χώρου”, ἡ Δυτική Σκέψη εἶχε κιόλας ἀπό
πολλοῦ συνειδητοποιήσει ὅτι ὁ κόσμος, δηλαδή τό πᾶν,
εἶναι ὑφασμένος ἀπό δομές καί σχήματα πού ἐσωτερικά
ἀνήκουν στή γλώσσα, καί πού προβάλλονται
χαρακτηριστικά καί πιό ξεκάθαρα στήν ὑφή ἀκριβῶς τῆς
γλώσσας. Ὁ κόσμος πού γνωρίζουμε δέν εἶναι ἕνα ἁπλό
πράγμα, οὔτε εἶναι ἕνα ἄθροισμα πραγμάτων, εἶναι ἕνα
σύνολο ἐννοιολογικά ἀρθρωμένο. Τόν κόσμο διήκουν
ἀφηρημένες ὀντότητες, π.χ. ποιότητες, γένη, καί
σχέσεις — ὀντότητες πού μποροῦμε νά τίς συλλάβουμε
μόνον ἔμμεσα, ἐξηγώντας ὅ,τι εἶναι ἐκεῖνο, ὁτιδήποτε,
στόν κόσμο πού ἀντιστοιχεῖ σέ γλωσσικές ἐκφράσεις
αὐτοῦ-κι-αὐτοῦ τοῦ τύπου.
Σ’ αὐτή τήν κλασική ἀντίληψη τοῦ κόσμου θά ἀναφέρομαι
μέ τή φράση “ὁ κόσμος λόγο-γλωσσικά ὑφασμένος”. Ὁ
μεγάλος ἐπαναστάτης, βέβαια, εἶναι ὁ Πλάτων. Καί ἡ
πιό ἔνδοξη στιγμή τῆς ἐπανάστασης εἶναι στό διάλογο
Σοφιστής, ἐκεῖ πού ὁ Πλάτων μιλάει γιά τήν κοινωνία
γενῶν (25ΙΑ- 264Β). Ὁ Ἀριστοτέλης εἶναι τόσο πιά
ἐξοικειωμένος στόν λόγο-γλωσσικά ὑφασμένο κόσμο πού
ὁ ἴδιος τείνει νά νομίζει πώς ἀκόμη καί οἱ πρῶτοι
φιλόσοφοι ἤδη ἤξεραν νά ἑρμηνεύουν τόν κόσμο μέ
σχήματα ὅπως οὐσία-συμβεβηκός, τό ποιόν, στέρησις καί
ἄλλα παρόμοια ἀφηρημένα.
Σκοπός μου σέ τούτη τή μελέτη εἶναι νά ἐξιχνεύσω τήν
προ-ἱστορία τῆς ἐπανάστασης αὐτῆς. Στήν Προσωκρατική
σκέψη δυό ἡγέτες, ὁ Ἡράκλειτος καί ὁ Παρμενίδης,
παίξανε ἀποφασιστικούς ἀλλά ἀντίπαλους ρόλους.
Ἐπίσης θά προσπαθήσω νά δείξω πῶς καί γιατί μιά ἄλλη
ἀντίληψη, πού εἶναι διαμετρικά ἀντίθετη σέ κείνη τοῦ
λόγο-γλωσσικά ὑφασμένου κόσμου, ἡ ἀντίληψη τῆς
“ἁπλοϊκῆς μεταφυσικῆς τῶν πραγμάτων”, ἐξασκοῦσε
πάνω στήν ἀρχαία σκέψη (ἴσως ἀκόμη ἐξασκεῖ πάνω στή
σύγχρονη σκέψη) ὁλκή καί θέλξη μεγάλη. Γιατί δέ θά
ἤθελα μονάχα νά ὑποδηλώσω ὅτι ὁ Ἡράκλειτος καί ὁ
Παρμενίδης προσπάθησαν νά διορθώσουν μιά πρωτόγονη,
ἱστορικά περιορισμένη καί ἀφελή παρανόηση. Τό
θέλγητρο τῆς ἁπλοϊκῆς μεταφυσικῆς θά δώσει
τουλάχιστον νά καταλάβουμε γιατί, στήν περίπτωση τοῦ
Πλάτωνα, ἡ πορεία πρός τόν λόγο-γλωσσικά ὑφασμένο
κόσμο χρειάστηκε νά περάσει ἀπό τά γνωστά στάδια
ἀμφιβολίας καί αὐτοκριτικῆς τῶν διαλόγων
Παρμενίδης, Θεαίτητος καί Σοφιστής...
Τό παρόν κείμενο εἶναι συντόμευση καί δική μου ἐλεύθερη
μετάφραση τοῦ άρθρου μου,
“Heraclitus, Parmenides, and the Naive Metaphysics of
Things”,
πού δημοσιεύτηκε στό
Festschrift
πρός τιμήν τοῦ
Gregory Vlastos:
Exegesis and Argument, Phronesis,
συμπληρ. τόμος
1 (Asscn: Van Gorcum, 1973),
σελ.
16- 48.
Ἡ
Ελληνική
δημοσίευση
γίνεται
μέ
τήν
εὐγενή
ἄδεια
τοῦ
ἐκδότη,
Royal Van Gorcum, Ltd.
Σέ φόρμα ὁμιλίας πρωτοπαρουσιάστηκε ἡ Ελληνόφωνη
διασκευή στό Κέντρο Φιλοσοφικῶν ’Ερευνῶν, Ἀθήνα, τόν
Μάιο τοῦ 1975. Εὐχαριστῶ τήν κυρία Μαρία Νούσσα γιά τήν
ἐπιμελημένη δακτυλογράφηση τοῦ κειμένου καί γιά τόν
ἐκσυγχρονισμό τῆς ὀρθογραφίας.
Ludwig Wittgenstein,
Tractatus Logico-Philosophicus.
The German text of
Logisch-philosophische Ahhandlung
with a new translation by D. F. Pears &
B. F. McGuiness (London, 1961),
σελ.
6,
προτ.
1 -2: “Die Welt ist alles was der Fall ist... die
Gcsamtheit dεr
Tatsachen, nicht der Dinge”.