www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

Η ΖΩΗ ΩΣ ΑΓΑΘΟ:

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΙΣΤΙΚΗΣ ΒΙΟΗΘΙΚΗΣ*

 

(ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΑΘΗΝΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

ΕΠΕΤΗΡΙΣ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΕΡΕΥΝΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ

ΑΝΑΤΥΠΟΝ)

 

Ἑλέ­νη ΛΕΟΝΤΣΙΝΗ (Ἰω­άν­νι­να)

 

Στό­χος μου στή με­λέ­τη αὐ­τή εἶ­ναι νά ἐ­ξε­τά­σω τό κοι­νο­τι­στι­κό βι­ο­η­θι­κό ἐ­πι­χεί­ρη­μα το­ῦ Michael Sandel κα­τά τῆς «γε­νε­τι­κῆς μη­χα­νι­κῆς», ὅ­πως αὐ­τό πα­ρου­σι­ά­στη­κε σχε­τι­κά πρό­σφα­τα στό βι­βλί­ο τοῦ The Case Against Perfection: Ethics in the Age of Genetic Engineering (2007)[1] , καί­ νά ἀ­σκή­σω κρι­τι­κή σ’ αὐτό τό­σο ἀ­πό τή θέ­ση το­ῦ νε­ο­α­ρι­στο­τε­λι­κο­ΰ ἐ­πι­χει­ρή­μα­τος ὅ­σο καί μέ­σῳ τῆς ἐ­πι­χει­ρη­μα­το­λο­γί­ας τῶν ὑ­πο­στη­ρι­κτῶν τῆς θε­ω­ρί­ας τῶν δι­και­ω­μά­των, ἐ­ξε­τά­ζον­τας συγ­χρό­νως καί ἄλ­λα σύγ­χρο­να μή-κοι­νο­τι­στι­κά ἐ­πι­χει­ρή­μα­τα σχε­τι­κά μέ τόν γε­νε­τι­κό πα­ρεμ­βα­τι­σμό καί τή φυ­σι­κή βελ­τί­ω­ση το­ῦ ἀν­θρώ­πι­νου εἴ­δους, ὅ­πως αὐ­τά ἔ­χουν δι­α­τυ­πω­θεῖ ἀ­πό τούς Jonathan Glover καί John Harris[2]. Στό The Case Against Perfection, ὁ Sandel ἀ­να­φέ­ρε­ται στά σύγ­χρο­να ἐ­πι­τεύγ­μα­τα τῆς γε­νε­τι­κῆς μη­χα­νι­κῆς καί ἐ­πι­χει­ρεῖ κρι­τι­κή τούς ὑ­πο­στη­ρί­ζον­τας τήν ἀ­πόρ­ρι­ψή τους σέ ἠ­θι­κή βά­ση, χρη­σι­μο­ποι­ών­τας, ἐμ­μέ­σως του­λά­χι­στον, με­τα­ξύ ἄλ­λων, καί ὁ­ρι­σμέ­να, κα­τά τή γνώ­μη μου, νε­ο­α­ρι­στο­τε­λι­κῆς ἐμ­πνεύ­σε­ως ἐ­πι­χει­ρή­μα­τα. Στή με­λέ­τη αὐ­τή θά ἀ­να­φερ­θῶ μό­νο σέ με­ρι­κά ἀ­πό τά ἐ­πι­χει­ρή­μα­τα τοῦ Sandel πού φαί­νον­ται νά εἶ­ναι, κα­τά τή γνώ­μη μου, νε­ο­α­ρι­στο­τε­λι­κῆς ἐμ­πνεύ­σε­ως καί θά ἐ­πι­χει­ρή­σω νά τά κα­ταρ­ρί­ψω ἐν μέ­ρει.

Τό ἐ­πι­χεί­ρη­μα τοῦ Michael Sandel ἐν­τάσ­σε­ται σέ μί­α εὐ­ρύ­τε­ρη ὁ­μά­δα κα­νο­νι­στι­κῶν ἠ­θι­κῶν θε­ω­ρι­ῶν πού δι­α­μορ­φώ­νουν τά ἐν λό­γω κοι­νο­τι­στι­κά βιο­η­θι­κά ἐ­πι­χει­ρή­μα­τα (ἀ­ρε­το­λο­γι­κή ἠ­θι­κή, κοι­νο­τι­σμός, ἠ­θι­κή τῆς φρον­τί­δας), οἱ ὁποῖες το­νί­ζουν τή ση­μα­σί­α ἑ­νός κοι­νοῦ ἀ­γα­θοῦ (κοι­νο­τι­κές ἀ­ξί­ες, κοι­νω­νι­κοί στό­χοι, πα­ρα­δο­σι­α­κές πρα­κτι­κές καί συ­νερ­γα­τι­κές ἀρετές) πού τά μέ­λη τῆς κοι­νό­τη­τας ὀ­φεί­λουν νά ἀ­κο­λου­θοῦν, καί ὑ­πο­στη­ρί­ζουν ὅ­τι οἱ ἀ­νάγ­κες, οἱ ἐ­πι­θυ­μί­ες καί οἱ ἐ­πι­δι­ώ­ξεις τῶν ἀν­θρώ­πων εἶ­ναι ἀ­να­πό­φευ­κτα δι­α­μορ­φω­μέ­νες ἀ­πό τίς κοι­νό­τη­τες στίς ὁποῖες αὐ­τοί ἀ­νή­κου­ν[3]. Ὑ­πό αὐτή τήν ἔν­νοι­α, βλέ­που­με τήν ἐ­φαρ­μο­γή κοι­νο­τι­στι­κῶν θε­ω­ρι­ῶν, ὅ­πως τῆς ἡ­θι­κής τῆς φρον­τί­δας, ἀλ­λά καί κα­θα­ρά κοι­νο­τι­στι­κοῦ ἐ­πι­χει­ρή­μα­τος, ὅ­πως ἐν μέ­ρει αὐτοῦ τοῦ Sandel, ὁ ὁποῖος ἀ­σκεῖ κρι­τι­κή στήν πρα­κτι­κή καί τίς προ­ο­πτι­κές της εὐ­γο­νι­κή­ς[4]...

 

Λήψη του αρχείου-pdf

 

 


 

*  Ἡ με­λέ­τη αὐ­τή ἀ­πο­τε­λεῖ ἐ­πε­ξερ­γα­σμέ­νη μορ­φή ἀ­να­κοί­νω­σής μου μέ τί­τλο «Εὐ­γο­νι­κή, γο­νε­ϊ­κή ἐ­πι­λο­γή καί ἀν­θρώ­πι­νο ἀ­γα­θό: βι­ο­ϊ­α­τρι­κές ἐ­πι­στῆ­μες καί κοι­νο­τι­στι­κό βι­ο­η­θι­κό ἐ­πι­χεί­ρη­μα» ἡ ὁ­ποία πα­ρου­σι­ά­στη­κε στό Α΄ Πα­νελ­λή­νι­ο Συ­νέ­δρι­ο Φι­λο­σο­φί­ας τῆς Ἐ­πι­στή­μης πού ὀρ­γα­νώ­θη­κε ἀ­πό τό Τμῆ­μα Με­θο­δο­λο­γί­ας, Ἱ­στο­ρί­ας καί Θε­ω­ρί­ας τῆς Ἐ­πι­στή­μης το­ῦ Ἔ­θνι­κο­ῦ καί Κα­πο­δι­στρι­α­κο­ῦ Πα­νε­πι­στη­μί­ου Ἀ­θη­νῶν (Ἀ­θή­να 15-17 Ὀ­κτω­βρί­ου 2010).

[1] [1] Μ. SANDEL, The Case Against Perfection, Ethics in the Age of Genetic Engineering, Cambridge, Mass., The Belknap Press of Harvard Univ. Press, 2007.  [Τό βι­βλί­ο αὐ­τό τοῦ Sandel με­τα­φρά­στη­κε πρό­σφα­τα καί στήν ἑλ­λη­νι­κή γλώσ­σα: Μ. SANDEL, Ἐ­νάν­τι­α στήν τε­λει­ό­τη­τα. Ἡ ἠ­θι­κή στήν ἐ­πο­χή τῆς γε­νε­τι­κῆς μη­χα­νι­κῆς, μτφρ. Δ. Γκι­νο­σά­τη, ἐ­πιμ. Κ. Λι­βι­ε­ρα­του, Ἀ­θή­να, Ἀ­λε­ξάν­δρει­α, 2011. Ὅ­λες οἱ πα­ρα­πομ­πές στή με­λέ­τη αὐ­τή εἶ­ναι ἀ­πό τήν ἀγ­γλι­κή ἔκ­δο­ση καί οἱ με­τα­φρά­σεις τῶν κει­μέ­νων τοῦϋ Sandel ἀ­πό τήν ἀγ­γλι­κή στήν ἑλ­λη­νι­κή εἶ­ναι δι­κές μου]. Ό Michael Sandel ἐν­δι­α­φέρ­θη­κε γιά θέ­μα­τα ἠ­θι­κῆς καί βι­ο­τε­χνο­λο­γί­ας ὅταν κα­τά τό τέ­λος το­ϋ 2001 το­πο­θε­τή­θη­κε στό νε­ο­σύ­στα­το Ἀ­με­ρι­κα­νι­κό Προ­ε­δρι­κό Συμ­βού­λι­ο Βι­ο­η­θι­κῆς (ὑ­πό τήν Προ­ε­δρί­α το­ϋ George W. Bush) καί, ἔ­κτο­τε, ἀ­σχο­λή­θη­κε μέ τό ἀν­τι­κεί­με­νο αὐ­τό, δί­νον­τας ποι­κί­λες δι­α­λέ­ξεις, ὁ­μι­λί­ες καί μα­θή­μα­τα. Τό 2006 δί­δα­ξε ἐ­πί­σης σέ συ­νερ­γα­σί­α μέ τόν βι­ο­λό­γο Douglas Melton στό Πα­νε­πι­στή­μι­ο Harvard, ὅπου ὑ­πη­ρε­τεῖ, ἕ­να μά­θη­μα μέ τί­τλο «Ἠ­θι­κή, βι­ο­τε­χνο­λο­γί­α, καί τό μέλ­λον τῆς ἀν­θρώ­πι­νης φύ­σης» (βλ. τίς εὐ­χα­ρι­στί­ες το­ῦ Μ. SANDEL, αὐ­τό­θι, σσ. vii-x). Πρίν ἀ­πό τό βι­βλί­ο αὐ­τό, ὁ Sandel εἶ­χε δη­μο­σι­εύ­σει καί κά­ποια ἄλ­λα ἄρ­θρα σχε­τι­κά μέ τά θέ­μα­τα αὐ­τά, τά ὁ­ποῖα ἐν­σω­μα­τώ­θη­καν μα­ζί μέ τίς δι­α­λέ­ξεις του στό μι­κρό αὐ­τό βι­βλί­ο: (α) Μ. Sandel, What’s wrong with enhancement?, Presentation to The President’s Council on Bioethics, 2002 fwww.bioethics.gov/background/sandelpaper.htmn· (β) M. SANDEL, The Case against Perfection: What’s Wrong with Designer Children, Bionic Athletes, and Genetic Engineering, Atlantic Monthly, 292.3, 2004, σσ. 50-54, 56-60, 62. (γ) M. Sandel, Embryo Ethics: The Moral Logic of Stem Cell Research, στό TOY ΑΥΤΟΥ, Public Philosophy. Essays on Morality and Politics, Cambridge, Mass., Harvard Univ. Press, 2005, σσ. 117-121. 

[2] J. GLOVER, Choosing Children: The Ethical Dilemmas of Genetic Intervention, Oxford, Clarendon Press, 2006 και J. HARRIS, Enhancing Revolution: The Ethical Case for Making Better People, Princeton & Oxford, Princeton Univ. Press, 2007.

[3] T. L. Beauchamp & J. F. Childress, Principles of Biomedical Ethics, 5th ed., Oxford, Oxford Univ. Press, 2001, o. 362.

[4] Βλ. ἐνδεικτικά τή συλλογή ἄρθρων Μ. PARKER (ἐπιμ.), Ethics and Community in the Health Care Professions, London, Routledge, 1999 και M. SLOTE, The Ethics of Care and Empathy, London, Routledge, 2007.