www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

Η βούληση του συνέρχεσθαι και οι μορφές του πολιτικού

 

(αντίστοιχο κεφάλαιο στο έργο του Marcel Detienne

«ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ»)

 

 

ΣΤΙΣ ΗΝΩΜΕΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ της Ευρώπης και της Αμε­ρικής είναι αρκετά διαδεδομένη η άποψη ότι η δημοκρατία έπεσε από τον ουρανό, μια για πάντα, στην αρχαία Ελλάδα, και μάλιστα σε μια μόνο πόλη, την Αθήνα του Περικλή. Με αυτή την πόλη άλλες, πιο επαναστατικές, απαρχές δημοκρα­τιών αρχίζουν ασμένως ένα διάλογο, τον οποίο ξαναβρίσκου­με συνεχώς από το 18ο αιώνα και μετά. Τα εγκαίνια της δη­μοκρατίας κατέχουν σημαντική θέση στη μνήμη των Ευρω­παίων: οι Ιταλοί αναφέρονται με ευχαρίστηση στο κοινοτικό κίνημα του 12ου και του 13ου αιώνα, οι Άγγλοι, που πρώτοι τόλμησαν να κόψουν το κεφάλι ενός βασιλιά, στρέφονται με αυταρέσκεια προς τις Commons [συνελεύσεις των μελών της Βουλής των Κοινοτήτων], ενώ οι Γάλλοι διαθέτουν κάποιους σοβαρούς λόγους για να ευνοήσουν τη ριζοσπαστική τομή του 1789. Όλες αυτές οι εθνικές παραδόσεις είναι σεβαστές και αξιοσέβαστες, ανήκουν σε μια υπό διαμόρφωση Ευρώπη, και οι ιστορικοί των διαφορετικών εθνών δεν παρέλειψαν να απο­δείξουν τα γερά θεμέλιά τους, αποφεύγοντας την ίδια στιγμή επιμελώς μια σύγκριση που δεν καθιστούσε αναγκαία, κατά τη γνώμη τους, την υπογράμμιση της χρονολογικής διαφοράς· μια σύγκριση που θα μπορούσε να πληγώσει την εθνική μνή­μη, της οποίας άγρυπνοι θεματοφύλακες, κυρίως στην Ευρώ­πη, είναι από τη φύση τους οι γραμματείς της Ιστορίας.

 

 

Πολλαπλές απαρχές

 

Έκτοτε, πάρα πολύ συχνά οι ιστορικοί του πολιτικού, ακο­λουθούμενοι κατά πόδας από τους πολιτικούς επιστήμονες, περιορίζουν την αντιπαράθεση μεταξύ αρχαίων και σύγχρο­νων δημοκρατιών σε αξιολογικές κρίσεις, από τις οποίες η πιο ενδιαφέρουσα οδηγεί στο ερώτημα αν, πραγματικά, οι Αθη­ναίοι γνώρισαν «τη» δημοκρατία. Διότι η Αθήνα, κατά προτί­μηση η Αθήνα του Θουκυδίδη, φαίνεται ότι είναι εδώ και δύο σχεδόν αιώνες ο μοναδικός συνομιλητής των δύο πλευρών του Ατλαντικού, οι οποίες αποικίστηκαν από «αληθινές» δημο­κρατίες: δοξασμένος να είναι ο Θεός, καθώς και ο Ιωάννης- Παύλος Β', ο Προφήτης του. Θα συμφωνήσουμε πως ο καθέ­νας γνωρίζει ή μπορεί με ευκολία να μάθει ότι κατά τις απαρχές του κοινοτικού κινήματος στην Ιταλία επιστρατεύο­νται δεκάδες πόλεις, επί δύο αιώνες, μεταξύ του 11ου και του 13ου αιώνα, ενώ στην αρχαία Ελλάδα πολλές εκατοντάδες ολιγάνθρωπων κοινοτήτων εφάρμοζαν πειραματικά για πε­ρισσότερο από τρεις αιώνες μορφές ενός πολιτικού με κλίση προς την ισότητα. Όπως η πιο μικρή κοινότητα στην Τοσκάνη ή στη Βενετία μπαίνει σε μια περιπέτεια υιοθετώντας επιλο­γές που θα την οδηγήσουν σε μια συγκεκριμένη ιστορική πο­ρεία, έτσι καθεμιά από τις μικροσκοπικές εκείνες πόλεις της Σικελίας ή των ακτών της Μαύρης Θάλασσας θα επινοήσει για λογαριασμό της, από τον 8ο αιώνα π.Χ., τρόπους διαβούλευσης και λήψης αποφάσεων όσον αφορά τις «κοινές υπο­θέσεις». Η μικρή κωμόπολη του Δράκοντα ή του Σόλωνα, η Αθήνα-χωριό δηλαδή των ταπεινών απαρχών, αντιπροσωπεύει μόνο έναν τύπο πόλης μεταξύ δεκάδων άλλων, οι οποίες απο­λαμβάνουν την ίδια ελευθερία να αποκτήσουν πρωτόγνωρες πρακτικές κοινής ζωής.

Η σύγκριση, με διαφορετικό όμως τρόπο από τις πολιτικές συζητήσεις του καφενείου, μας ενθαρρύνει εξαρχής να αποδράσουμε από τις κλειστές θύρες του ατέρμονου «αρχαιοελληνικού πολιτισμού». Εδώ και τριάντα περίπου χρόνια, το πεδίο της σύγκρισης επεκτείνεται σε άλλες κοινωνίες και σε νέες ηπείρους[1]. Οι ιστορικοί της Ουκρανίας, για παράδειγμα, και του ρωσικού κόσμου ανακάλυψαν εκ νέου τις τόσο παράξε­να «δημοκρατικές» συνήθειες των Κοζάκων από το 15ο ως το 17ο αιώνα[2]. Την ίδια εποχή, ανθρωπολόγοι που μελετούσαν στη Νότια Αιθιοπία τα συστήματα συγγένειας ανακάλυψαν γηγενείς πρακτικές συνέλευσης που σκιαγραφούσαν τους «τόπους του πολιτικού», όπως τους αποκάλεσε ένας από τους μελετητές τους, ο Marc Abeles[3].

Χωρίς να αναμένουμε τα ευρήματα άλλων παρατηρητών του ανθρώπου -οι οποίοι σήμερα ανησυχούν πολύ μήπως κατηγορηθούν για εθνογραφική παρενόχληση-, είναι δυνατό να επισημάνουμε ένα πλήθος επινοήσεων αυτών των «τόπων του πολιτικού» σε κοινωνίες απομακρυσμένες μεταξύ τους στο χρόνο και στο χώρο. Οι Οσολό των ορέων Γκάμο, οι οποίοι κατοικούν στη Νότια Αιθιοπία από το 19ο αιώνα, δε φαίνε­ται, τουλάχιστον μέχρι τώρα, να έχουν συμβουλευτεί τα κοι­νοτικά αρχεία της Σιένας ή του Αρέτσο- και οι Κοζάκοι του Ζαπορόζιε, το 15ο αιώνα, μάλλον δε βρήκαν στην Ιλιάδα, και ακόμα λιγότερο στα Μέγαρα Υβλαία, στη Σικελία, την ιδέα της αγοράς και του κύκλου της κοινοτικής συνέλευσης, που χρονολογούνται τουλάχιστον από τον 8ο αιώνα π.Χ. Όσο για τους Γάλλους της Συντακτικής Συνέλευσης του 1789, αν και ήταν πολύ καλά πληροφορημένοι για το αγγλικό σύστημα που έχει πίσω του πολλούς αιώνες εμπειρίας, φάνηκαν να αι­σθάνονται το χρέος και την επιθυμία να επινοήσουν τα πάντα στο λιγότερο ή περισσότερο παρθένο έδαφος αυτού που θα αποκληθεί στη συνέχεια Παλαιό Καθεστώς. Οι ανθρωπολόγοι έμαθαν στους ιστορικούς που διαθέτουν μεγάλη ελευθερία ώστε να μη δεσμεύονται από τους εξαναγκασμούς του τάγ­ματος που τους κυβερνά ότι διαφορετικοί πολιτισμοί στην Αφρική και στο σλαβικό κόσμο εφάρμοσαν, χθες και σήμερα, μορφές «δημοκρατίας» σε συνελεύσεις που συγκαλούνταν για τη διαβούλευση των «κοινών υποθέσεων» της ομάδας. Δεν υπάρχει οσολικό θαύμα, όπως δεν υπάρχει αρχαιοελληνι­κό ή κοζάκικο θαύμα, ό,τι κι αν λένε....

 

Λήψη του αρχείου-pdf

 

 

 

[1] Ήδη υπερασπίστηκα την άποψη και εργάστηκα προς την κατεύ­θυνση αυτή στο Comparer Γincomparable, ό.π., σ. 105-127 [στα ελληνι­κά: Συγκρίνοντας τα μη συγκρίσιμα, ό.π., σ. 115-137]· Marcel DETIENNE (επιμ.), Qui veut prendre la parole?, ό.π. («Des pratiques dassemblee aux formes du politique», σ. 13-30· «Retour sur comparer et arret sur comparables», σ. 415-428).

[2] Πβ. τις μελέτες του Iaroslav Lebedynsky, που περιγράφονται στη συμβολή του «Les Cosaques, rites et metamorphoses dune democratie guerriere», στο Qui veut prendre la parole?, ό.π., σ. 147-170.

[3] Σε αυτή τη συγκριτιστική σκέψη σημαντικό ρόλο έπαιξε ο Marc Abeles. Πρώτα με το βιβλίο του Le lieu du politique, Societe dethnologie, Παρίσι, 1983, έπειτα με το άρθρο του «Revenir chez les Ochollo», στο