www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

Ἡ Θεωρία τοῦ «Πανενθεϊσμοῦ» τοῦ Krause

ν τῇ Φι­λοσοφίᾳ τοῦ Ἡρακλείτου

 

   υπό Α. Ν. Ζούμπου

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΙΣ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΕΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ

ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΥΝΕΔΡΙΑΝ ΤΗΣ 27ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1961

 

 

Ὡς γνωστὸν, ὁ εἰσηγητὴς τοῦ ὅρου τῆς «πανενθεΐας» (Panentheismus) ἐν τοῖς νεωτέροις χρόνοις εἶναι ἀναμφιβόλως ὁ Κάρολος – Χριστιανὸς-Φρειδερῖκος Krause (1781 - 1832). Ὁ Krause πλὴν ἄλλων ἠσχολήθη καὶ περὶ τὴν φιλοσοφίαν τῆς θρησκείας καὶ ἐν αὐτῇ προσεπάθησε διὰ τῶν διδασκαλιῶν τοῦ Fichte, τοῦ Schelling καὶ τοῦ Ἑγέλου νὰ δημιουργήσῃ ἕν κρᾶμα «Πανθεΐας» (Pantlieismus) καὶ «θεϊσμοῦ» (Theismus) ὀνομάσας τοῦτο «πανενθεΐαν».

«Πανενθεΐα» εἶναι ἡ θεωρία ἐκείνη τῆς φιλοσοφίας τῆς θρησκείας, καθ’ ἥν ἡ ἔννοια τοῦ κόσμου ὑφίσταται ἐν τῷ θεῖῳ, ἐν ᾦ ἀντιθέτως ἡ ἔννοια τοῦ θείου δὲν περιέχεται ἐξ ὁλοκλήρου ἐν τῷ κόσμω· ἑπομένως ἡ «πανενθεΐα» εἶναι μέν «πανθεΐα» ὡς δυΐζον σύστημα, ἀναγνωρίζον τουτέστι δύο διάφορα στοιχεῖα, ἤτοι κόσμον καὶ θεόν, ἐν ᾦ συγχρόνως τυγχάνει καὶ «θεϊσμός», διότι τ’ ἀνωτέρω στοιχεῖα εὑρισκονται κεχωρισμένα ἀλλήλων. Ὁ Θεός κατὰ τὸν Krause, ὡς ἀόριστος, κεῖται ἐκτὸς τοῦ κόσμου, ἐν ᾦ ἡ ἔννοια τοῦ κόσμου ἐνέχει τὶ τὸ συγκεκριμένον· ἀλλ’ οὔτε πάλιν δύναται νὰ θεωρήσῃ τις τὸ θεῖον παντάπασιν εὑρισκόμενον ἐκτός τοῦ κόσμου, διότι τότε θά ἀπεῖχε πόρρω τῆς ἐννοίας ὄντως «Ὄν».

Ἡ ἀνωτέρω θεωρία τοῦ Krause εὗρεν ἀπήχησιν εἰς τά διάφορα φιλοσοφικά συστήματα, ὡς τοῦ Fechner, τοῦ Wundt, τοῦ Eucken, τοῦ Ulrici, τοῦ Heberlin, τοῦ Paulsen, τοῦ Beclier· ἀλλά καὶ εἰς τήν διδασκαλίαν τοῦ Πλωτίνου, τῶν Πατέρων τῆς ἐκκλησίας, τῶν ὀπαδῶν τῆς Σχολαστικῆς Φιλοσοφίας, τοῦ Malebranche, τοῦ Berkeley, τοῦ Geulinck, τοῦ Bohme κ.ἄ. ὑπάρχει εἷς ἄκρατος πανενθεϊσμός.

Ἡ παροῦσα ἀνακοίνωσις σκοπεῖ νὰ δείξῃ ὅτι ἡ πανενθεΐα ὡς φιλοσοφικόν δόγμα δὲν ἀναφαίνεται ἀπό τῶν Νεοπλατωνικῶν καὶ ἐντεῦθεν, ὡς ἰσχυρίζονται οἱ ἱστορικοί της φιλοσοφίας, ἀλλ’ ὅτι ἀντιθέτως καὶ κατὰ τὴν προκλασσικὴν ἐποχὴν δύναταί τις νὰ διακρίνῃ τὴν ὡς ἄνω θεωρίαν καὶ δὴ ἐν τῷ συστήματι τοῦ Ἐφεσίου φιλοσόφου Ἡρακλείτου...

 

Λήψη του αρχείου-pdf