Ἡ πόλις σά σκέψη καί βίωμα
(ἀντίστοιχο κεφάλαιο στό ἔργο τοῦ
Pierre Vidal
– Naquet
«Ο ΜΑΥΡΟΣ ΚΥΝΗΓΟΣ-
μορφές σκέψης καί μορφές κοινωνίας στόν ἑλληνικό κόσμο»)
1.
Ὁ ἑλληνικός λόγος καί ἡ πόλη
Εἶναι
ἀκόμη δυνατό νά ἀναφερόμαστε στόν ἑλληνικό λόγο σάν
σ’ ἕνα πρότυπο ἀπό τό ὁποῖο μποροῦμε νά ἐμπνευσθοῦμε;
Ἐδῶ καί ὄχι πολύ καιρό δέ θά μποροῦσε νά ὑπάρχει
ἀμφιβολία γιά τήν ἀπάντηση: τό λογικό μας, ἡ ἀντίληψή
μας γιά τήν ἀλήθεια, θεμελιωμένη στήν ἀρχή της
ταυτότητας, εὕρισκε τήν καταγωγή της στήν Ἑλλάδα, στήν
ἐξέλιξη αὐτή τῆς σκέψης, πού γεννιέται στήν Ἰωνία τόν
6 αἰ. π.Χ. γιά νά ὁλοκληρωθεῖ μέ τόν Πλάτωνα καί τόν
Ἀριστοτέλη. Ἡ διαπίστωση ἦταν κοινότυπη, ἀλλά εἶχε καί
αὐτή τήν ἱστορία της. Γνωρίζουμε παραδείγματος χάρη,
τήν ὁλοκληρωτική περιφρόνηση πού ἔτρεφε γιά τούς
ἕλληνες, αὐτούς τούς φλύαρους, αὐτούς τούς
ἀκαταλόγιστους διαλογιζόμενους, ὁ Βολταΐρος,
ἐραστής τῶν καθαρῶν ἰδεῶν καί ἱδρυτής τῆς
λογοκρατικῆς Ἕνωσης.
Ἄς μήν ἐπιμείνουμε σ’ αὐτήν τήν ἱστορία, ἀλλά ἄς
ὑπενθυμίσουμε ὅτι, προφανῶς, μία σύνθετη ἐπίθεση
ἐξελίσσεται ἐνάντια στήν ἴδια τήν ἰδέα μιᾶς
ἑλληνικῆς σκέψης-πρότυπο. Ποιές εἶναι συνοπτικά οἱ
βασικές κατευθύνσεις τῆς ἐπίθεσης αὐτῆς; Τόσο ἡ
ἀντιληψή μας γιά τό λόγο, ὅσο καί ἡ ἀντίληψή μας γιά τήν
ἑλληνική σκέψη, ἔχουν βαθιά διαφοροποιηθεῖ.
Εἶμαι πολύ λίγο ἁρμόδιος γιά νά ἀναπτύξω τό πρῶτο ἀπό
τά δύο αὐτά θέματα. Μοῦ φαίνεται, ὡστόσο, ὅτι ἡ
σύγχρονη ἐπιστήμη δέ μπόρεσε νά μήν ἀναστατώσει τήν
ἀντίληψη πού εἴχαμε γιά τό λόγο. Ὁ Bachelard, ἑρμηνευτής
τοῦ Νέου ἐπιστημονικοῦ πνεύματος, ζητοῦσε νά «ἀποδώσουμε
στό λόγο τήν ἐκρηκτικότητα καί τήν ἐπιθετικότητά
του». Ἔδειχνε ὅτι ἡ ἀρχή της ταυτότητας δέ μποροῦσε νά
ἐφαρμοσθεῖ παρά σ’ ἕνα ἰδιαίτερο τομέα τῆς λογικῆς
δράστηριοτητας, ὅπως καί ἡ γεωμετρία πού εἶχαν
δημιουργήσει οἱ Ἕλληνες, ἡ εὐκλείδεια γεωμετρία,
δέν εἶναι παρά μιά ἰδιαίτερη περίπτωση μεταξύ τῶν
γεωμετριῶν, πού εἶναι δυνατές καί πού πράγματι
ἐφαρμόστηκαν ἀπό τούς σύγχρονους μαθηματικούς, ἀπό
τήν ἐποχή τοῦ
Riemann
καί τοῦ
Lobatchevsky.
Μία συμμετρική προσέγγιση ἔχει ἀναληφθεῖ σ’ ἕνα
ἐντελῶς ἄλλο πεδίο. Ἡ σύγχρονη ἐθνολογία ἔδειξε ὅτι
ἡ δυτική σκέψη, πού ἐκκινεῖ ἤ πού ὑποτίθεται ὅτι
ἐκκινεῖ ἀπό τούς Ἕλληνες, ἦταν ἡ ἔκφραση ἑνός δρόμου
ἀνάπτυξης ἐντελῶς εἰδικοῦ. ἀκόμη καί ἄν ὁ
Claude Levi-Strauss,
κληρονόμος πολύ περισσότερο πιστός ἀπ’ ὅτι φαίνεται
τῆς οἰκουμενικότητας (οὐνιβερσαλισμοῦ) τοῦ 19ου αἰ.,
ξαναβρίσκει στήν «ἄγρια σκέψη» τούς νόμους τοῦ «ἀνθρωπίνου
Πνεύματος», τό ἐγχείρημα δέ στερεῖται παραδόξων καί
συνεπειῶν γιά τό θέμα πού μᾶς ἀφορᾶ...
(Δείτε
ολόκληρο το αρχείο - ΛΗΨΗ)
Δημοσιευμένο
στό
Raison presente, 2 (1967),
σ.
51-61.