www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

Η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

Από τη Δίκη του Ησιόδου στη σωκρατική δικαιοσύνη

 

Άννα Κόλτσιου-Νικήτα

δημοσιεύτηκε στο ΔΕΛΤΙΟ ΒΙΒΛΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ Ιούλιος-Δεκέμβριος 2007

 

Η ιδέα του δικαίου διατρέχει ολόκληρη την αρχαία ελληνική σκέψη και γραμματεία.[1] Οι πρώτες σχετικές αναφορές, κατά κοινή ομολογία, υπάρχουν στη μυθολογία,[2] κάτι που φαίνεται από την παρουσία θεοτήτων - προσωπο­ποιήσεων δικαιικών εννοιών.[3]

Με δεδομένο ότι ο μύθος αποτελεί βασικό αλλά και αναπόσπαστο στοι­χείο της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, κρίναμε σκόπιμο, αλλά και μεθο­δολογικά αναγκαίο, να προτάξουμε στην ανάπτυξη του θέματός μας ένα πρώτο σύντομο μέρος, όπου θα παρουσιάσουμε πολύ συνοπτικά τις ιδιότητες και τη λειτουργία δικαιικών εννοιών στο χώρο της μυθολογίας.[4]..(Λήψη ολόκληρου του αρχείου)


 

[1] Οι αντιλήψεις περί δικαίου αποτελούν αντικείμενο διερεύνησης πρωτίστως αχό τη νο­μική. τη φιλοσοφία, τη φιλολογία, τη θεολογία, αλλά και την κοινωνιολογία. την ηθική και την τέχνη. Η σχετική βιβλιογραφία είναι πλουσιότατη και εστιάζεται στην οπτική γωνία και το ερευνητικό ενδιαφέρον του εκάστοτε μελετητή. Έτσι, κλασικό λ.χ. για την εξέταση της έν­νοιας του δικαίου, κυρίως ως φιλοσοφικής και νομικής έννοιας, παραμένει το έργο του Ε. Wolf, Griechisches Rechisdenken, τόμ. Ι-ΙΙ, Φρανκφούρτη a.Μ. 1947,1952' τις γενικές αρχές του αρχαίου ελληνικού δικαίου εκθέτει ο Ε. Weiss, Griechisches Privatrecht auf rechtsvergleichenden Grundlage, Allgenteiner Teil, Λειψία 1923. και ειδικότερα του αττικού δικαίου ο Η. J. Lipsius, Das attische Recht und Rechtsverfahren, Λειψία 1905-1915. Στη σύγχρονη βιβλιογραφία μια εξαιρετική εποπτική- διαχρονική και εννοιολογική - εικόνα της δικαιοσύνης βλ. στο λήμμα «Gerechtigkeit» του A. Dihle στο RLAC 10 (1978) 233-300. Όσον αφορά ειδικότερα τη δικαιο­σύνη στην αρχαία ελληνική σκέψη και γραμματεία, βλ. την ενδιαφέρουσα εκτενή μελέτη του Ε. A. Havelock, The Greek Concept of Justice: From its Shadow in Homer to its Substance in Plato, Καίμπριτζ Μασσ.. Λονδίνο 1978.

[2] N. Πανταζόπουλος. «Ιστορική εισαγωγή εις τας πηγάς του Ελληνικού Δικαίου», Επι­στημονική Επετηρ;iς της Σχολής Νομικών και Οικονομικών Επιστημών Α.Π.Θ., τόμ. ΙΘ. τεύχ. Α, Θεσσαλονίκη 1986, σελ. 3-132.

[3] Η έννοια της δικαιοσύνης συνδέθηκε αρχικά με την έννοια του θείου και έτσι εξηγείται το ότι η Θέμις και η Δίκη αποτελούν θεότητες της μυθολογίας· βλ. Α. Κυριακίδου-Νέστορος. «Η ερμηνεία των μύθων από την αρχαιότητα ως σήμερα». Ελληνική μυθολογία, Εκδοτική Αθη­νών. τόμ. I (1986), σελ. 244. Από την πρώιμη κλασική περίοδο διαπιστώνεται μια αυξανόμενη σημασία των προσωποποιήσεων θεοτήτων έναντι των γνωστών θεών του Ολύμπου. Για τους τραγικούς και τον Αριστοφάνη, η προσωποποίηση αποτέλεσε πολύτιμο μέσο ζωντανής ανα­παράστασης στο λόγο αλλά και ως σκηνική παρουσία. Η κριτική των σοφιστών και η ορθολογιστική σκέψη αποδυνάμωσαν την πίστη στους ολύμπιους θεούς και οδήγησαν στη χρήση προσωποποιήσεων που ενσάρκωναν έννοιες των οποίων η σπουδαιότητα δεν μπορούσε να αμ­φισβητηθεί. Τέλος, η κορύφωση της δημοτικότητας των προσωποποιήσεων παρατηρείται κα­τά την ελληνιστική εποχή, όταν απεξαρτώνται από τη σχέση του; με μεγάλες θεότητες και λατρεύονται αυτόνομα βλ F. Stobl. «Personifikationen». RE XIX. 1.1042-1058.

[4] Στις πρώιμες κοινωνίες η αρχή που διείπε τiς ανθρώπινες σχέσεις και υπέτρεπε τους αν­θρώπους υπό αντικοινωνικές, και κατά συνέπεια άδικες πράξεις, ήταν η Αιδώς. Στη συνέχεια, κατά την αρχαϊκή εποχή, ρυθμιστής της ανθρώπινης συμπεριφοράς γίνεται η Δικαιοσύνη, και έτσι συντελείται το πέρασμα από τον «πολιτισμό της Αιδούς» στον «πολιτισμό της Δίκης»· βλ. σχετικά Ε. R. Dodds. Οι Έλληνες και το Παρόλογο (μετάφρ. Γ. Γιατρομανωλάκης). Αθήνα 1996. σελ. 17.37. Βλ. επίσης Ρ. Diel, Ο Συμβολισμός στην Ελληνική Μυθολογία (μετάφρ. I. Ράλλη - Κ. Χατζηδήμου). Αθήνα 1991