www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ τοῦ Παύ­λου Καλ­λι­γᾶ

στήν ἔκ­δο­ση τοῦ «Πλά­τω­νος ΓΟΡΓΙΑΣ» (2020)

 

https://booksjournal.gr/kritikes/filosofia/3295-ritoriki-kai-ithiki

 

Μί­α ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ δυ­σκο­λί­ες πού ἀν­τι­με­τω­πί­ζουν συ­χνά οἱ ἀ­να­γνῶ­στες τῶν πλα­τω­νι­κῶν δι­α­λό­γων εἶ­ναι τό νά ἐν­το­πί­σουν τή φω­νή τοῦ ἴ­διου του συγ­γρα­φέ­α πί­σω ἀ­πό τίς δι­α­θλά­σεις της στά πρό­σω­πα πού συμ­με­τέ­χουν σέ αὐτούς. Δι­ό­τι, μο­λο­νό­τι ὁ κύ­ρι­ος ὁ­μι­λη­τής, συ­νή­θως ὁ Σω­κρά­της, ἀ­ναμ­φί­βο­λα ἐκ­προ­σω­πεῖ μί­α ὀ­πτι­κή γω­νί­α ἡ ὁποία ἀν­τι­στοι­χεῖ σέ στά­σεις καί ἀν­τι­λή­ψεις πού ὁ Πλά­των θά ἦ­ταν δι­α­τε­θει­μέ­νος νά συμ­με­ρι­στεῖ, μο­λα­ταύ­τα, οἱ δι­α­φο­ρε­τι­κές πε­ρι­στά­σεις, ἤ ἀ­κό­μη καί οἱ δι­α­φο­ρε­τι­κοί χα­ρα­κτῆ­ρες τῶν συ­νο­μι­λη­τῶν του, συ­χνά φέρ­νουν στήν ἐ­πι­φά­νει­α καί ἄλ­λες πτυ­χές τῆς προ­σω­πι­κό­τη­τάς του καί, μά­λι­στα, ἐ­νί­ο­τε φαί­νον­ται νά ἀν­τι­προ­σω­πεύ­ουν προ­σεγ­γί­σεις μέ τίς ὁποῖες ὁ συγ­γρα­φέ­ας νιώ­θει κά­ποια ἰ­δι­αί­τε­ρη συγ­γέ­νει­α,[1] γι’ αὐτό καί εἶ­ναι σέ θέ­ση νά τίς πα­ρου­σιά­σει μέ ἀ­πα­ρά­μιλ­λη δύ­να­μη καί πει­στι­κό­τη­τα, σάν νά προ­έρ­χον­ται ἀ­πό πρό­σω­πα ὑ­παρ­κτά καί οἰ­κεῖ­α, δίνον­τάς μας τήν ἐν­τύ­πω­ση ὅτι ἀ­κοῦ­με τή φω­νή τους νά φτά­νει ὡς ἐ­μᾶς μέ τή ζων­τά­νια καί τήν αὐ­θεν­τι­κό­τη­τα μιᾶς προ­σω­πι­κῆς κα­τά­θε­σης.

Ὅ­πως εἶναι γνω­στό, ὁ Πλά­των οὐ­δέ­πο­τε ἐμ­φα­νί­ζε­ται ὡς δρῶν πρό­σω­πο στούς δι­α­λό­γους του, ἐνῶ τό ὄ­νο­μά του μνη­μο­νεύ­ε­ται σέ αὐτούς μό­νο σέ δύ­ο πε­ρι­πτώ­σεις, ἁ­πλῶς καί μό­νο γιά νά δη­λω­θεῖ ἡ πα­ρου­σί­α ἤ ἡ ἀ­που­σί­α του.[2] Ἀ­πό τήν ἄλ­λη πλευ­ρά, ἡ μυ­στη­ρι­ώ­δης καί φευ­γα­λέ­α προ­σω­πι­κό­τη­τα τοῦ «Σω­κρά­τη» του, πα­ρά τά στα­θε­ρά καί εὔ­κο­λα ἀ­να­γνω­ρί­σι­μα γνω­ρί­σμα­τά της, δι­ακρί­νε­ται ἀ­πό μι­άν ἀ­νε­ξάν­τλη­τη ἱ­κα­νό­τη­τα προ­σαρ­μο­γῆς στίς ἰ­δι­αί­τε­ρες ἀ­παι­τή­σεις τῆς ἑ­κά­στο­τε συ­ζή­τη­σης, δι­α­τη­ρών­τας ταυ­τό­χρο­να τή χα­ρα­κτη­ρι­στι­κή της πα­ρα­δο­ξό­τη­τα, τήν πε­ρί­φη­μη ἀ­τοπί­αν της, ἡ ὁ­ποία τοῦ ἐ­πι­τρέ­πει νά πα­ρα­τη­ρεῖ τά τε­κται­νό­με­να ἀ­πό μι­άν ὁ­ρι­σμέ­νη ἀ­πό­στα­ση. Συ­νά­μα, ἐκ­πλήσ­σει δι­αρ­κῶς τό­σο τούς συ­νο­μι­λη­τές του ὅσο καί τούς ἀ­να­γνῶ­στες μέ τίς ἀ­προσ­δό­κη­τες καί συ­χνά ἀ­να­τρε­πτι­κές πα­ρεμ­βά­σεις του, οἱ ὁποῖες ὁ­ρι­σμέ­νες φο­ρές κα­τευ­θύ­νουν τή συ­ζή­τη­ση πρός ἐν­τε­λῶς ἀ­πρόβλε­πτες, ἤ ἄλ­λο­τε ρη­ξι­κέ­λευ­θα πρω­τό­τυ­πες καί και­νο­φα­νεῖς κα­τευ­θύν­σεις. Αὐ­τή ἡ ἱ­κα­νό­τη­τα τοῦ Πλά­τω­να νά ξαφ­νιά­ζει κά­θε τό­σο τόν ἀ­να­γνώ­στη του, κα­θώς τόν ὁ­δη­γεῖ σέ ἀ­πρό­σμε­νες καί, ὄ­χι σπά­νι­α, ἀ­πό­μα­κρες καί φαι­νο­με­νι­κά ἀ­κό­μη καί ἀ­πρό­σι­τες πε­ρι­ο­χές τῆς σκέ­ψης μέ­σα ἀ­πό ἐ­νί­ο­τε πε­ρί­πλο­κους δι­α­λε­κτι­κούς δρό­μους, πού ὡ­στό­σο μοιά­ζουν κα­θό­λα προ­σβά­σι­μοι καί οἰ­κεῖ­οι, εἶ­ναι ἐνας ἀ­πό τούς πα­ρά­γον­τες πού δί­νουν στά ἔργα του τήν ἀ­παρά­μιλ­λη ζων­τά­νια τους καί τή συ­ναρ­πα­στι­κή ἀ­με­σό­τη­τα, ἡ ὁποία ἔ­χει κα­θι­ε­ρώ­σει τή δι­α­χρο­νι­κή ἐμ­βέ­λει­ά τους.

Ὅ­λα αὐτά ἰ­σχύ­ουν, ὡς ἐναν ὁ­ρι­σμέ­νο βαθ­μό, καί γιά τόν προκεί­με­νο δι­ά­λο­γο, ὁ ὁποῖος, ὡ­στό­σο, πα­ρου­σιά­ζει καί ὁ­ρι­σμέ­νες ἀ­ξι­ο­ση­μεί­ω­τες ἰ­δι­ο­μορ­φί­ες πού τόν κά­νουν νά κα­τέ­χει ἐν­τε­λῶς ξε­χω­ρι­στή θέ­ση στό πο­λυ­σχι­δές ἔρ­γο τοῦ συγ­γρα­φέ­α του. Πρῶ­τα ἀπ’ ὅλα, ἀ­νά­με­σα στούς θε­ω­ρού­με­νους ὡς πρώ­ι­μους «σω­κρα­τι­κούς» δι­α­λό­γους του —αὐτούς τῶν ὁ­ποί­ων ἡ συγ­γρα­φή το­πο­θε­τεῖ­ται πρίν ἀ­πό ἐ­κεί­νην τῆς μνη­μει­ώ­δους Πο­λι­τεί­α­ς—, στούς ὁ­ποί­ους ἡ ρε­α­λι­στι­κή πα­ρου­σί­α­ση προ­σώ­πων καί κα­τα­στά­σε­ων δι­α­τη­ρεῖ κυ­ρί­αρ­χη θέ­ση καί πολ­λές φο­ρές κα­θο­ρί­ζει ἀ­πό­φα­σιστι­κά τήν ἐ­ξέ­λι­ξη τῶν συ­ζη­τή­σε­ων, ὁ Γορ­γί­ας ξε­χω­ρί­ζει ἐ­ξαι­τί­ας της ἔ­κτα­σής του (εἶ­ναι ὁ ἐ­κτε­νέ­στε­ρος ἀ­πό ὅλους τους πλα­τω­νι­κούς δι­α­λό­γους, ἄν ἑ­ξαι­ρέ­σου­με τήν Πο­λι­τεί­α, τόν Τί­μαι­ο καί τούς Νό­μους), τῆς ἀ­ρι­στο­τε­χνι­κά ἐ­πε­ξερ­γα­σμέ­νης σπον­δυ­λω­τῆς δο­μῆς του, ἀλ­λά καί τῆς δρα­μα­τι­κῆς ἔν­τα­σης πού χα­ρα­κτη­ρί­ζει τήν ἀν­τι­πα­ρά­θε­ση τοῦ Σω­κρά­τη μέ τούς τρεῖς δι­α­δο­χι­κούς συ­νο­μι­λη­τές μέ τούς ὁ­ποί­ους βρί­σκε­ται ἀν­τι­μέ­τω­πος. Οἱ τε­λευ­ταῖ­οι αὐτοί ἀν­τι­προ­σω­πεύ­ουν δι­α­φο­ρε­τι­κές κοι­νω­νι­κές ὁ­μά­δες καί ἰ­δε­ο­λο­γι­κές κα­τα­βο­λές, ὅμως οἱ το­πο­θε­τή­σεις τους εὐ­θυ­γραμ­μί­ζον­ται τε­λι­κά σέ μί­α ἑ­νι­αί­α προ­πτι­κή, ἡ ὁποία τους ὁ­δη­γεῖ σέ ἀ­πευθεί­ας σύγ­κρου­ση μέ τή φι­λο­σο­φι­κή στά­ση πού δι­α­κη­ρύσ­σει μέ ἐν­τε­λῶς ἀ­συ­νή­θι­στη παρ­ρη­σί­α ὁ Σω­κρά­της. Κατ’ αὐτόν τόν τρό­πο, ἀ­να­δει­κνύ­ε­ται ἡ ρι­ζι­κή ἀν­τί­θε­ση ἀ­νά­με­σα σέ δύ­ο δι­α­με­τρικά ἀν­τι­τι­θέ­με­νες ἀν­τι­λή­ψεις ὅσον ἀφορᾶ τή θέ­ση τοῦ ἀν­θρώ­που στήν κοι­νω­νί­α, ἀλ­λά καί γε­νι­κό­τε­ρα στόν κό­σμο, ἡ ὁποία ἀν­τανα­κλᾶ­ται σέ δύ­ο δι­α­φο­ρε­τι­κά πρό­τυ­πα βί­ου, μέ ἄλ­λα λό­γι­α σέ δύ­ο δι­α­φο­ρε­τι­κές ἐκ­δο­χές ὅ­σον ἀφορᾶ τόν τρό­πο τόν ὁ­ποῖο μπο­ρεῖ νά ἐ­πι­λέ­ξει κα­νείς νά ζή­σει καί νά δι­α­χει­ρι­στεῖ τή ζω­ή του...

 

 


 

[1] Γιά μί­α ἐν­δι­α­φέ­ρου­σα προ­σέγ­γι­ση τοῦ Γορ­γί­α ἀ­πό αὐ­τή τή σκο­πιά, βλ. Cooper 1998, 33-4 καί 74-5.

[2] ­πολ. 34al, 38b6, Φαίδ. 59bl0.