www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

Για τους Ολυμπιακούς αγώνες της αρχαίας Ελλάδας

 

Μιχάλης Α. Τιβέριος

 

Η έναρξη των πρώτων Ολυμπιακών αγώνων της 3ης χιλιετίας στη μακρι­νή Αυστραλία μου δίνει την ευκαιρία να θίξω κάποια θέματα σχετικά με τους αγώνες αυτούς στην αρχαιότητα. Οι Ολυμπιακοί αγώνες, όπως άλ­λωστε και όλοι οι αγώνες στην αρχαία Ελλάδα, δεν ξεκίνησαν ως καθαρά κοσμικές-αθλητικές δραστηριότητες, όπως είναι σήμερα. Ήταν εκδηλώσεις στενά συνδεδεμένες με τη θρησκεία και αποτελούσαν μέρος λατρευτικών τελετουργιών. Σχετίζονταν με αγροτικές γιορτές που αποσκοπούσαν στην ευφορία και την ευκαρπία της γης. Γι’ αυτό τα βραβεία για τους νικητές των σημαντικότερων πανελλήνιων αγώνων ήταν, π.χ., κλαδί αγριελιάς για τα Ολύμπια, δάφνης για τα Πύθια, πεύκου για τα Ίσθμια και αγριοσέλινου για τα Νέμεα. Οι αγώνες σχετίζονταν ακόμη και με νεκρικές λατρείες. Η ζωή και ο θάνατος ήταν για τους αρχαίους Έλληνες δύο φαινόμενα άμεσα σχετιζόμενα μεταξύ τους. Όπως ο σπόρος βλασταίνει παίρνοντας δυνά­μεις μέσα από τη γη, έτσι και η ρώμη και η ζωτικότητα των νέων ενισχύονται από τη δύναμη των θαμμένων στη γη ηρώων, προς τιμήν των οποίων γίνονταν οι αγώνες. Είναι γνωστό ότι πολλοί αγώνες ξεκίνησαν ως επιτά­φιοι. Δημιουργήθηκαν ως αποτέλεσμα της θλίψης και της οδύνης των αν­θρώπων για το θάνατο ξεχωριστών προσώπων. Με αγώνες, π.χ., πάλης ή πυγμαχίας πετύχαιναν εκτόνωση της ακράτητης οργής τους και συγχρό­νως προσδοκούσαν σε κατευνασμό του θυμού του ίδιου του νεκρού, κα­θώς ο θάνατος του είχε αφαιρέσει τη ζωή, αυτό το μοναδικό δώρο. Παρό­μοιες εκδηλώσεις είναι γνωστές και από άλλες αρχαίες κοινωνίες. Οπωσ­δήποτε οι ταφικοί αγώνες συνόδευαν την ταφή επιφανών νεκρών, δηλαδή ηρώων. Οι ίδιοι οι Ολυμπιακοί αγώνες ξεκίνησαν, πιθανότατα, ως μέρος των θυσιαστήριων τελετών που γίνονταν πάνω στον τάφο του Πέλοπα, του μυθικού «οικιστή» της Πελοποννήσου, που βρισκόταν στην Ολυμπία.

Είναι χαρακτηριστικό ότι έως την ύστερη αρχαιότητα οι αθλητές που Επρόκειτο να πάρουν μέρος στους αγώνες αυτούς για τριάντα μέρες πριν από την έναρξή τους έτρωγαν μόνο χόρτα και απείχαν από σεξουαλικές δραστηριότητες. Οι αγώνες άρχιζαν με θυσίες στον Πέλοπα και τον Δία. Ο μεγάλος βωμός του Δία βρισκόταν δίπλα στη μια στενή πλευρά του σταδί­ου, απ’ όπου και ξεκινούσαν οι δρομείς. Μόνο από τον 4ο αι. π.Χ. βωμός και στάδιο θα χωριστούν -αυτό σημαίνει ένα είδος... διαζυγίου ανάμεσα στη λατρεία και στους αγώνες-, καθώς το στάδιο μετατοπίστηκε λίγο ανατολικότερα και στο ενδιάμεσο κενό κτίστηκε μια στοά...

...

Λήψη του αρχείου-pdf