www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΣΠΑΡΤΗ

 

 STEPHEN TODD*

 Η ΙΔΑΝΙΚΗ ΠΟΛΗ;

Πόλη, κράτος και πόλις

 

Όταν μιλάμε για την αρχαία ελληνική ιστορία, ο νους μας πάει αυτόματα στην Αθήνα και τη Σπάρτη και η εικόνα που έχουμε για τις δυο αυτές κοινότητες αποτελεί ακριβώς το θέμα αυτού εδώ του βιβλίου. Η Αθήνα είναι για μας η πρώτη δημοκρατία του κό­σμου, την οποία τα σύγχρονα συστήματα διακυβέρνησης επικα­λούνται ως πρότυπό τους. Η Σπάρτη είναι ο αντίποδάς της: το ιδανικό στρατιωτικό κράτος ή ίσως το πρότυπο για τα βρετανικά κολέγια οικοτρόφων.

Στην πραγματικότητα, ωστόσο, η Σπάρτη και η Αθήνα ήταν δύο ελληνικές πόλεις ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλες. Το εθνι­κό κράτος είναι μια νεότερη εφεύρεση και στην Αρχαιότητα δεν υπήρχε κράτος με το όνομα Ελλάς. Υπήρχε μία ελληνική γλώσ­σα και ήταν αυτή που αποτελούσε το βασικό γνώρισμα της ελ­ληνικής ταυτότητας: καθόσον μάλιστα ο όρος «βάρβαρος» επι­στρατευόταν για να υποδηλώσει τους μη Έλληνες, εκείνους που, αντί να μιλούν κανονικά, έβγαζαν, όταν μιλούσαν, ήχους που οι Έλληνες τους άκουγαν σαν μπαρ μπαρ. Τον πέμπτο και τον τέ­ταρτο π.Χ. αιώνα, η ελληνική γλώσσα μιλιόταν σε όλη την πε­ριοχή που αντιστοιχεί σε γενικές γραμμές με τη σημερινή Ελλάδα, αν και όχι ακριβώς. Η βόρεια Ελλάδα συμπεριλαμβάνει σήμερα τις περιοχές της Θράκης και της Μακεδονίας, αλλά στην Αρχαιότητα, η Θράκη ήταν ολωσδιόλου έξω από τον ελληνικό κόσμο και η θέση της Μακεδονίας ήταν περιθωριακή. Υπήρχαν, £;άλλου, πανάρχαιες ελληνικές εγκαταστάσεις στις ακτές της δυ­τικής Τουρκίας (Ιωνία) και στη Μαύρη Θάλασσα, καθώς και στη νότια Ιταλία και τη Σικελία. Αυτή η τελευταία περιοχή ήταν όντως γνωστή στους Ρωμαίους με το ενδεικτικό όνομα Magna Grecia ή «Μεγάλη Ελλάς».

Η γλώσσα δεν ήταν ασφαλώς το μόνο πράγμα που είχαν κοι­νό οι ελληνικές κοινότητες. Οι Έλληνες που ήθελαν να επικα­λεστούν ένα ευρύτερο αίσθημα αλληλεγγύης (όπως κάνουν οι Αθηναίοι όταν απευθύνονται προς τους Σπαρτιάτες στον Ηρό­δοτο 8.144) ήταν σε θέση να μιλούν για ενότητα αίματος και για κοινά έθιμα και ιερά. Υπήρχαν όμως και σημαντικές διαφορές. Δεν ήταν μόνο το γεγονός (που επισημαίνεται στον Ηρόδοτο 1.56) ότι η Σπάρτη ήταν δωρική πόλη, ενώ η Αθήνα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ιωνική. (Αυτή ήταν κατά βάση μια γλωσσολογική διάκριση, καθώς η δωρική και η ιωνική είναι οι δύο πιο δια­κεκριμένες διάλεκτοι ανάμεσα σε έξι περίπου διαλεκτικές ο­μάδες, στις οποίες υποδιαιρούνται κατά κανόνα οι Έλληνες, αλλά μπορεί να αντιστοιχεί και σε μια θεμελιώδη υποδιαίρεση μετα­ξύ εθνικών υποομάδων.) Πιο σημαντικό ήταν το γεγονός ότι η Αθήνα και η Σπάρτη ήταν δύο ανάμεσα σε πολλές ανεξάρτητες πόλεις.

Η λέξη πόλις (πληθ. πόλεις) δεν μπορεί να μεταφραστεί εύ­κολα, είναι όμως θεμελιώδης για τη μελέτη της αρχαίας Ελλά­δας. Η πλησιέστερη αγγλική λέξη είναι city, αυτή όμως αποσιω­πά το γεγονός ότι η πόλις δεν περιλάμβανε μονάχα ένα αστικό κέντρο αλλά, επιπροσθέτως, και τη γύρω ύπαιθρο. Επιπλέον, ε­νώ οι περισσότερες σύγχρονες πόλεις δεν είναι τίποτα παραπά­νω από τοπικά διοικητικά κέντρα, η ελληνική πόλις ήταν ένα ανε­ξάρτητο κράτος (εξού και ο συμβατικός, αν και αδέξιος, νεολογισμός πάλη-κράτος). Κάθε πόλις είχε τους δικούς της δημόσιους λειτουργούς, τους δικούς της νόμους, το δικό της ημερολόγιο και το δικαίωμα να κόβει δικό της νόμισμα...

 

 


 

* Ο STEPHEN TODD είναι λέκτορας των Κλασικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Keele. Είναι συγγραφέας του βιβλίου The Shape of Athenian Law (1993) [Η μορφή του αθηναϊκού νόμου] και συνεκδότης του Nomos: Essays in Athenian Law, Politics and Society (1990) [Νόμος: Δοκίμια για την αθηναϊ­κή νομοθεσία, την πολιτική και την κοινωνία].