«Αρχαιοελληνικές καταβολές
στην Κοπερνίκεια κοσμολογική θεώρηση»
Θεοδώρα Π. Αραμπατζή
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Στην Ευρώπη στα τέλη του 16ου αιώνα, κυριαρχούσε η αριστοτελική
θεώρηση για τις επιστήμες, όπως είχε διαμορφωθεί από την
σχολαστική παράδοση,
στο διάβα των αιώνων. Η θεώρηση αυτή αποτελούσε και τον κανόνα
για το τι συνιστά πραγματική θεωρητική γνώση και φυσική
φιλοσοφία. Κατά τον Αριστοτέλη,
αυτό που χαρακτηρίζει την επιστήμη δεν είναι η απλή γνώση ενός
γεγονότος (γνώση του ότι), αλλά η γνώση της αιτίας του,
δηλαδή η κατανόηση του λόγου για τον οποίο συνέβη
(γνώση του διότι),,.
Ο φυσικός φιλόσοφος ζητά να αποκαλύψει την ουσία των πραγμάτων,
τις ιδιότητες δηλαδή με τις οποίες προσδιορίζεται το είναι.
Οι αιτίες είναι βασικές ιδιότητες των φορέων τους και καθιστούν
αποδεκτά τα αποτελέσματά τους. Μέχρι την εποχή του
Galileo
Galilei (1564-1642),
επικρατούσε η άποψη ότι τα φυσικά φαινόμενα μπορεί να γίνουν
κατανοητά μόνο από τον φιλοσοφικό λόγο.
Με βάση τις αριστοτελικές-σχολαστικές απόψεις, οι αστρονομικές
θεωρίες δεν ήταν παρά υποθέσεις, εργαλεία, τα οποία προτείνονταν
για να διευκολύνουν τους υπολογισμούς και τις προβλέψεις, αυτό
το οποίο οποίο διατυπώθηκε επιγραμματικά ως
«σώζειν τα φαινόμενα».
Η μαθηματική προσέγγιση των ουράνιων φαινομένων, όπως αυτή
εκφραζόταν από το σύστημα του Πτολεμαίου,
θεωρήθηκε ότι ήταν απλώς ένα εργαλείο υπολογισμών για την θέση
των πλανητών, ενώ η αληθής εικόνα του κόσμου απεικονιζόταν από
την γεωκεντρική κοσμολογία των ομόκεντρων ουράνιων σφαιρών...
Με
τη ζωή και το έργου του, ανάδειξε την άποψη ότι ο
φυσικός κόσμος είναι ένας μηχανισμός ο οποίος
γίνεται αντιληπτός μόνο με την χρήση του
πειράματος, της παρατήρησης και των
μαθηματικών.