www.ekivolos.gr          

   http://ekivolosblog.wordpress.com

 

 

    ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ekivolos@gmail.com

                                  ekivolos_@hotmail.com

                                  ekivolos@ekivolos.gr

 

   

  Η ταυτότητά μας    ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ 

«Όποιος σκέπτεται σήμερα, σκέπτεται ελληνικά,

έστω κι αν δεν το υποπτεύεται.»

                                                                                                                 Jacqueline de Romilly

«Κάθε λαός είναι υπερήφανος για την πνευματική του κτήση. Αλλά η ελληνική φυλή στέκεται ψηλότερα από κάθε άλλη, διότι έχει τούτο το προσόν, να είναι η μητέρα παντός πολιτισμού.» 

                                                                                                                                                                     U.Wilamowitz

     

ΕΣΤΙΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

«Τό ἑλληνικό μέτρον εἶναι τό πένθος τοῦ Λόγου»

Παναγιώτης Στάμος

Κλασσικά κείμενα-αναλύσεις

Εργαλεία

Φιλολόγων

Συνδέσεις

Εμείς και οι Αρχαίοι

Η Αθηναϊκή δημοκρατία

Αρχαία

Σπάρτη

ΣΧΕΤΙΚΗ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Θουκυδίδης

Το Αθηναϊκό πολίτευμα 

ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ

ΣΕ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΘΕΩΡΗΣΗ

(αντίστοιχο κεφάλαιο στο τεύχος 13 της σειράς

«ΔΙΑΛΟΓΟΣ» - ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΜΕΛΕΤΕΣ

 

Πέτρος Α. Γέμτος

 

Κοινωνική σκέψη με βαθύτερους προβληματισμούς και ένα μεγάλο εύρος θεμάτων αναπτύχθηκε νωρίς στην αρχαία Ελλά­δα. Κοινωνικές ωστόσο επιστήμες με γνωστικούς προσανατο­λισμούς σε διυποκειμενική βάση («εμπειρικές επιστήμες») είναι έργο των νεότερων χρόνων. Στην κοινωνική σκέψη των αρχαίων καθοριστική ήταν η πρόταξη ηθικών αξιολογήσεων (συνήθως με τη μορφή ενός σημασιολογικού ρεαλισμού, ενός υπερβατικού ιδεαλισμού ή μιας τελεολογικής οντολογίας). Υπάρχουν ωστόσο και ρεαλιστικές αναλύσεις της πολιτικής εξουσίας και της κοι­νωνικής δύναμης (Πρωταγόρας, Θρασύμαχος), καθώς και προ­σπάθειες θεωρητικά περιορισμένης αλλά αντικειμενικής κατα­γραφής και ανάλυσης γεγονότων με στάση παρατηρητή (Ηρό­δοτος, Θουκυδίδης).

Στο μέρος αυτό της μελέτης αναλύονται οι βασικές συμβο­λές της αρχαιοελληνικής σκέψης στο, χώρο της ηθικής και πολιτι­κής πράξης (κεφ. 1), στην περιοχή του δικαίου και της οικονομίας (κεφ. 2) και στο χώρο της τέχνης (κεφ. 3).

 

 

1. Αρχαιοελληνική ηθική και πολιτική σκέψη

 

Η αρχαιοελληνική ενασχόληση με προβλήματα του ανθρώπου και της κοινωνίας ακολούθησε μια σημαντική περίοδο συστημα­τικής προσπάθειας ορθολογικής ερμηνείας της φύσης. Οι Ίωνες φιλόσοφοι που έκαναν το πρώτο πέρασμα από το μύθο στο λόγο αναζήτησαν τις αρχές του κόσμου που μας περιβάλλει, την πρώτη ύλη που είναι πίσω από την εμπειρική μεταβλητότητα και εξηγεί την τάξη των φυσικών φαινομένων. Σημαντικοί ωστόσο προκλασικοί φιλόσοφοι, όπως αναλύθηκε στο Μέρος Β του βιβλίου, στρά­φηκαν και στην έρευνα των ανθρώπινων φαινομένων με πρωτότυ­πες συμβολές στην κριτική διαμόρφωση κανόνων ρύθμισης της αν­θρώπινης συμπεριφοράς (κυρίως Πυθαγόρας, Ξενοφάνης, Δημό­κριτος, Ηράκλειτος, Εμπεδοκλής[1]).

Η αρχαιοελληνική ηθικοπολιτική σκέψη κινήθηκε ανάμεσα σε δύο πόλους, στην επιλογή ενεργητικής ένταξης του πολίτη στην αρχαία πόλη ως σύνολο και πρωτεύουσα αξία και στην ελληνιστική ελευθερία ως δικαίωμα απομάκρυνσης από τα κοινά και στροφής στην ατομική ζωή και ευδαιμονία. Αφού η ηθική και πολιτική φιλο­σοφία στο έργο του Σωκράτη και ως επίκεντρο της γενικότερης φι­λοσοφικής θεώρησης των Επικούρειων, των Στωικών, των Σκεπτι­κών και των Νεοπλατωνικών έχει ήδη αναλυθεί στο Β Μέρος του βιβλίου, θα επικεντρωθούμε στη συνέχεια της μελέτης στους κλα­σικούς χρόνους του αρχαιοελληνικού πολιτισμού (που περιλαμβά­νει και τη σοφιστική διανόηση)...

 

Λήψη του αρχείου-pdf

 

 


 

[1] Για μια συνολική εκτίμηση βλ. και U. Hölscher, Anfängliches Fra­gen. Studien zur frühen griechischen Philosophie, Göttingen 1968.