Ἀναξίμανδρος (...) ἀρχήν
(...) εἴρηκε τῶν ὄντων τό ἄπειρον (...), ἐξ ὧν δε ἡ γένεσίς έστι τοῖς οὖσι, καί
τήν φθοράν εἰς ταῦτα γίνεσθαι κατά τό χρεών διδόναι γάρ αὐτά δίκην καί τίσιν
ἀλλήλοις τῆς ἀδικίας κατά τήν τοῦ χρόνου τάξιν, ποιητικωτέροις οὕτως ὀνόμασιν
αὐτά λέγων.
<Πρόκειται για το
απόσπασμα
DK
12
A
9 και Β 1
(περιλαμβάνεται στο σχόλιο της Φυσικής Ακροάσεως του
Αριστοτέλη από τον Σιμπλίκιο, που αντιγράφει τον
Θεόφραστο). «Ο Αναξίμανδρος (...) είπε ότι η αρχή
και το στοιχείο των όντων ήταν το άπειρον (το
απροσδιόριστο ή το ατέρμον), υπήρξε έτσι ο πρώτος
που χρησιμοποίησε τον όρο αυτό σε σχέση με την αρχή
της ύλης. Λέει ότι η αρχή αυτή δεν είναι ούτε το
νερό ούτε κανένα από τα υπόλοιπα πράγματα που
αποκαλούνται στοιχεία, αλλά ότι είναι άλλης φύσεως,
ἄπειρον,
από το οποίο εκπηγάζουν όλοι οι ουρανοί όπως και ο
κόσμος που ο καθένας τους περικλείει. Και η πηγή της
ύπαρξης των όντων είναι αυτή η ίδια μέσα στην οποία
καταστρέφονται “κατά την αναγκαιότητα, διότι
επιβάλλουν αμοιβαίως κύρωση και τιμωρία λόγω των
αδικιών τους σύμφωνα με μια κατανομή που καθορίζεται
από το Χρόνο”, όπως το περιγράφει με καθαρά
ποιητικούς όρους.»
(γαλλ.
μτφρ.
Kirk/de Week,
στο
G.S.
Kirk/J.E. Raven/M. Schofield, Les Philosophes
presocratiques. Une histoire critique avec un choix
de textes, Fribourg, Suisse, Editions universitaires
et Paris, Cerf 1995,
γαλλ.
μτφρ.
του Η.-Α.
de Week, υπό
τη διεύθυνση του
D. J.
O'Meara, 2η
έκδ.
1984 (με τη
συνεργασία του Μ.
Schofield)
της κλασικής μελέτης των
Kirk
και
Raven
(1η έκδ.
1957(α)).>
[Ελλ. έκδ. Οι
προσωκρατικοί φιλόσοφοι, μτφρ.: Δ. Κούρτοβικ, 3η έκδ.,
Αθήνα, ΜΙΕΤ 1998.]